Controle over je auto begint bij grip op het wegdek. En om die grip zo goed mogelijk te houden, zijn meerdere systemen ontwikkeld. Een van die systemen staat bekend als TCS, wat staat voor Traction Control System. Dit systeem zorgt ervoor dat het vermogen van de motor overgebracht wordt op de wielen, zonder dat deze wielen doorslaan. Bij doorslaande wielen heb je immers geen grip en dus geen controle. Dit systeem is zeer welkom bij glad wegdek of bij auto’s met een bovengemiddeld vermogen. TCS is inmiddels gemeengoed geworden en heeft al veel automobilisten uit listige situaties geholpen.

Hoe werkt Traction Control (TCS)?

Traction Control, tractiecontrole in beter Nederlands, is een systeem dat vanuit het motormanagement werkt. De motor grijpt in als sensoren registreren dat de wielen doorslaan. Gebeurt dit, dan wordt het motorvermogen direct teruggedraaid, zodat de motor het vermogen levert dat nodig is om de wielen weer grip te geven. Dit gebeurt allemaal in milliseconden en het maakt voor de bestuurder niet uit hoeveel gas er gegeven wordt. Of je nou het pedaal tot de vloer drukt, of amper beroert, de motor bepaalt hoeveel vermogen er naar de wielen gaat. TCS zorgt ervoor dat je de controle over je auto behoudt.

Moet TCS altijd aan in je auto?

TCS lijkt dus, net als het Electronic Stability Programme (ESP), een systeem te zijn dat altijd aanstaat en dat enkel voordelen kent. Echter, in sommige situaties is het geen slecht idee om TCS in je auto uit te zetten. Een goed voorbeeld is het rijden met sportieve auto’s, die een bovengemiddeld vermogen hebben. In het dagelijkse verkeer word je dan nooit overvallen door dat vermogen, maar wil je eens sportief rijden, dan is het geen slecht plan om TCS uit te zetten. Het geeft je meer gevoel over de auto en het voelt veel meer alsof je alles zelf doet.

Tractie controle systeem uit bij extreme gladheid

Een andere situatie waarbij het uitschakelen van je tractie controle systeem een goed idee is, is bij extreem glad weer. Stel, er is niet gestrooid in je straat, maar je moet wel de weg op. Heb je je TCS aan, dan zorgt extreme gladheid ervoor dat je gewoon niet meer vooruit komt. Het systeem kan immers geen grip vinden. Zet je TCS uit, dan kan je die grip meestal wel degelijk vinden met je rechtervoet. Hetzelfde geldt voor drempels, die bij glad weer amper te ‘beklimmen’ zijn met TCS aan. Dit zijn zeldzame situaties, maar onmogelijk is het zeker niet.

Is TCS hetzelfde als ESP?

Hoewel de twee systemen op elkaar lijken, is TCS niet hetzelfde als ESP. ESP is namelijk ontwikkeld om ervoor te zorgen dat je niet in een slip raakt. Het heeft elementen van TCS, maar is zeker niet hetzelfde. Veel auto’s zijn dan ook uitgerust met TCS en ESP, die naast elkaar opereren en hun eigen expertise hebben. En voor wie geen TCS op de optielijst van zijn auto vindt, zoek dan eens naar de afkorting ASR. Dat staat voor Anti-Slip Regulation en is een synoniem voor TCS. Reken erop dat verreweg de meeste relatief moderne auto’s uitgerust zijn met TCS.