
Suzuki Ignis review (2001-2006)
Lees ons eerlijke oordeel over deze auto
Praktische en kwalitatief goede auto tegen lage kosten zonder toeters en bellen
Suzuki staat bekend om zijn lichte compacte auto’s. De eerste generatie van de Suzuki Ignis vormt daarop geen uitzondering. Hij staat te boek als een hatchback, maar als je het model goed in je opneemt zie je ook trekjes van een personenbusje, een MPV of een SUV. Het gevolg is een stoer uiterlijk, een prettige hoge instap en een verrassend ruim interieur. Zijn beperkte omvang en gewicht maken hem wendbaar en bijzonder geschikt voor korte ritten en stadsverkeer. Deze Ignis is ideaal voor dagelijkse ritten naar school, supermarkt of sportclub. Ook doet hij vaak prima dienst als tweede auto.
Pluspunten
De Suzuki Ignis is bijzonder betrouwbaar.
Voor een compacte auto biedt hij relatief veel binnenruimte.
Weinig auto’s laten zich zo makkelijk besturen als een Suzuki Ignis.
Minpunten
Het interieur van de Suzuki Ignis is sober.
Bij een hoog toerental maakt de auto flink wat herrie.
In bochten heeft de Ignis een lichte neiging om rechtdoor te willen.

Modeleigenschappen Suzuki Ignis (2001-2006)
Meestal telt een Suzuki Ignis van de eerste generatie vijf deuren. Driedeursmodellen kom je minder vaak tegen. Deze hebben altijd 2001, 2002 en 2003 als bouwjaar en een lengte van 3,62 meter. Dit in tegenstelling tot de versie met vijf deuren, die ook na 2003 uit de fabrieken rolt en dan bijna anderhalve decimeter langer is. Na 2006 staakt ook de productie van dit model. De tweede generatie volgt pas in 2016. Alternatieven met een stoere uitstraling uit die Ignis-loze periode zijn onder andere de Suzuki SX4, de Suzuki Vitara en de Suzuki Grand Vitara.
Prestaties Suzuki Ignis (2001-2006)
Een Suzuki Ignis koop je omdat het een compacte praktische auto is die relatief zuinig met brandstof omgaat. Voor sportieve topprestaties kun je beter uitwijken naar een ander model, tenzij je de hand weet te leggen op een van de zeldzame versies met een 1.5-liter motor. Niet dat je daar iedereen het nakijken mee geeft, maar dat is desondanks wel degelijk een auto die redelijk snel uit de startblokken komt en vlug door kan trekken naar snelheden boven de 100 kilometer per uur.

Rijgedrag Suzuki Ignis (2001-2006)
Iedereen kan overweg met een Suzuki Ignis. Alles werkt licht en soepel, mits je in een exemplaar rijdt met stuurbekrachtiging. Het instrumentarium is bijzonder overzichtelijk. Bij hoge snelheden kan de motor wat lawaai maken, maar dat is geen reden om je zorgen te maken over de techniek; net als bij meer Japanse auto’s komen veel kwaliteiten pas naar boven als de motor hoge toeren maakt. Het is vooral de geluidsisolatie die wat dat betreft in de eerste generatie van de Ignis iets tekortschiet. In de bochten heeft de Ignis last van onderstuur, hetgeen betekent dat hij rechtdoor lijkt te willen.
Comfort Suzuki Ignis (2001-2006)
Een Suzuki Ignis van de eerste generatie is gemaakt voor mensen die niet de hoofdprijs willen betalen. Dat is te merken aan de sobere uitrusting. Zo is niet iedere inzittende te spreken over de stoelen, die met name in de eerste modellen wat vlak zijn en niet overal even veel steun geven. Voor lange ritten zijn ze niet optimaal, maar op korte ritten leveren ze daarentegen geen enkel probleem op. Uitrustingsniveaus heten onder andere GA, GL, GLS en GLX. In het laatstgenoemde geval is er onder andere sprake van elektrisch bedienbare ramen en spiegels, lichtmetalen velgen en dakrelingen.
Huidig aanbod Suzuki Ignis (2001-2006)


Audi E-tron E-tron 55 quattro advanced 95 kWh

SEAT Ateca 1.5 TSI 150Pk Style Business Intense / Panoramadak / Leder / Led

BMW 1-Serie 118i Executive Edition/1STE EIG/NAVI/CARPLAY/LED/NL AUTO NAP!!

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Highline digital dash trekhaak

Skoda Kamiq 1.0 TSI 116pk DSG Sport Business Virtual Cockpit Camera Navigatie Stoelverwarming

Toyota Corolla TOURING SPORTS 1.8 Hybrid Business Plus [ LED Navi Trekhaak Camera ]

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Executive |Head-Up|

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Sport Business|GARANTIE|AUTOMAAT|TREKHAAK|NAVI|AIRCO|

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV INTENSE+ CAMERA/LEDER/SCHUIFDAK***

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh 3 fase [ Leder JBL Adapt.cruise LED ]

Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT-PlusLine Panodak, Camera, Keyless, LED

BMW X1 sDrive20i Centennial Executive | NL-auto | 1e Eig | Dealer OH | Navi | Clima | PDC

Kia Niro 1.6 GDi AUT6 HYBRID EDITION LEDER PANODAK NAVI CAMERA AIRCO LED LMV PDC

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Highline R-LINE PANORAMADAK

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Trekhaak (1.000kg) SOH 87% 19 INCH Velgen Rijklaarprijs!

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Premium Avantage NL-AUTO | CAMERA | 1/2 LEDER

SEAT Leon ST 1.5 TSI 150pk DSG FR Ultimate Edition Black Sky Virtual Cockpit Camera Navigatie Sfeerverlichting

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 TS+ /1e eigenaar/ Dealer onderhouden/

Volvo XC40 1.5 T3 Momentum Pro DEALER OND. NL-AUTO NAP!

Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh [ Navi Adapt.cruise Camera ]

Audi A4 Avant 35 TFSI 150PK! Automaat Launch Edition Business BJ2020 Lmv 17" | Led V+A | Pdc | Navi | Dynamische knipperlichten | Elek. achterklep | Elek. trekhaak | App-Connect | Virtual cockpit | Climate control | Cruise control | Sportstoelen | Sportstuur

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV AUT S-EDITION 113D.KM! PANODAK DESIGNO-LEDER NAVI CAMERA APPLE-CARPLAY LED LMV PDC

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine / Automaat / 1.410 KG Trekgewicht / Dealer Onderhouden / Adaptieve Cruise Control / Vierseizoenenbanden / Navigatie / Achteruitrijcamera / Apple CarPlay/Android auto / Stoel- & Stuurverwarming / Climate Control / Fabrieksgarantie t/m 08-03-2026 /

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk 7-DSG Highline

Nissan Qashqai 1.2 Tekna + PANO NL AUTO

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport, DIT IS EEN RIJKLAARPRIJS.

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI / Panoramadak / Navi / cruise / Alcantara met massage

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 165 PK Turbo Executive Plus Pano-dak Memory

Betrouwbaarheid Suzuki Ignis (2001-2006)
Als het gaat om betrouwbaarheid, kun je bijna geen betere keuze maken dan een Suzuki Ignis. Let desondanks bij interessante Suzuki Ignis occasions altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie. En doordat dit model vaak dienst doet als tweede auto, komt het regelmatig voor dat een tweedehands exemplaar weinig kilometers heeft gemaakt en veel heeft stilgestaan. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar het kan onder andere tot gevolg hebben dat de remmen minder goed lijken te werken. Meestal gaat zoiets vanzelf over. Test de remmen daarom tijdens de proefrit een paar keer goed uit.
Kosten Suzuki Ignis (2001-2006)
Een Suzuki Ignis van de eerste generatie is in financieel opzicht bijzonder aantrekkelijk; de aanschafprijs ligt laag, het verbruik is voor een auto van die leeftijd niet hoog, de wegenbelasting is overzichtelijk en voor reparatie en onderhoud kom je zelden tot nooit voor onaangename verrassingen te staan. De kosten voor deze auto liggen dus relatief laag op alle denkbare vlakken.

AutoTrack oordeel Suzuki Ignis (2001-2006)
Een Suzuki Ignis van de eerste generatie is een echte aanrader als je tegen redelijke kosten een kwalitatief goede auto zoekt. Hij is ideaal als praktische boodschappenauto of als wendbare stadsauto. In dat opzicht is de Ignis voor veel eigenaren een multi-inzetbare steun en toeverlaat. Ook op lange afstanden stelt hij nooit teleur en je kunt er ondanks zijn compacte afmetingen nog aardig wat spullen in kwijt. Vermijd deze auto als je regelmatig grote volwassenen op de achterbank wilt laten plaatsnemen of als je prijs stelt op sportieve prestaties en een complete uitrusting met veel toeters en bellen.