bmw-x3-2010-grijs-zijaanzicht

BMW X3 review E83 (2004-2010)

De BMW X3 is een praktische middelgrote SUV die zich voor tal van gezinsactiviteiten laat inzetten. Denk daarbij niet alleen aan een bezoekje aan oma, maar ook aan activiteiten verder van huis. Kamperen bijvoorbeeld; omdat deze auto vierwielaandrijving heeft, kun je er prima een caravan mee trekken. De ruimte achterin is voor kinderen groot genoeg om flink wat speelgoed tussen hen in te leggen op de achterbank. De iets hogere zit geeft een veilig gevoel en biedt goed zicht vooruit. Daarnaast heeft de X3 een ruime instap en dat is bijvoorbeeld handig als je een kinderzitje wilt bevestigen.

Bekijk 40 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe bouw van de BMW X3 is bijzonder solide.
  • PluspuntOok motorisch zijn dit sterke auto’s.
  • PluspuntDeze SUV biedt veel ruimte en comfort voor het hele gezin.
  • MinpuntDe rijeigenschappen zijn minder verfijnd dan die van andere modellen uit dezelfde periode.
  • MinpuntHet brandstofverbruik is behoorlijk.
  • MinpuntHet interieur van vroege exemplaren bevat hard plastic.
Modeleigenschappen BMW X3 (2004-2010)

Modeleigenschappen BMW X3 (2004-2010)

Als de BMW X3 in 2004 voor het eerst verschijnt op de Nederlandse wegen, is het de kleinste SUV van BMW. Met een lengte van 4,56 meter is hij een dikke decimeter korter dan de enige andere SUV van BMW uit die tijd, de BMW X5. Vijf jaar later komt de BMW X1 op de markt die nog korter is. Technisch leunt de eerste generatie van de BMW X3 zwaar op de BMW 3 Serie, die korter, lager en smaller is. Bovendien beschikt de eerste generatie van de X3 in tegenstelling tot de 3 Serie standaard over vierwielaandrijving.

Prestaties BMW X3 (2004-2010)

De eerste generatie van de BMW X3 is verkrijgbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren. Wie kiest voor een kleinere motor zal niet onder de indruk raken van de sportieve prestaties van zijn X3. Grotere motoren bieden daarentegen meer dan genoeg kracht en snelheid om een goed tempo te kunnen realiseren. Verwacht ondanks de vierwielaandrijving niet dat deze auto ieder terrein de baas kan; daarvoor ontbeert hij de grote banden en de bodemvrijheid die echte terreinwagens karakteriseren.

Brandstofverbruik BMW X3 (2004-2010)

Net als de meeste vierwielaangedreven auto’s verbruikt de eerste generatie van de BMW X3 een bovengemiddelde hoeveelheid brandstof. De grotere motoren verbruiken het meest. Na de update van 2006 krijgt de X3 andere motoren, die iets minder brandstof nodig hebben en over het algemeen genomen iets krachtiger zijn. Deze modellen zijn onder andere herkenbaar aan de

Rijgedrag BMW X3 (2004-2010)

Rijgedrag BMW X3 (2004-2010)

Een BMW X3 van de eerste generatie rijdt prima, mede dankzij de verfijnde stuurinrichting en de soepel schakelende versnellingen. Door de hogere zitpositie is de beleving minder sportief dan in een BMW 3 Serie of een BMW 5 Serie. Sowieso geldt dat bestuurders die een reguliere personenauto van dit merk gewend zijn merken dat deze SUV minder verfijnd rijdt. Dat geldt in het bijzonder wanneer er sprake is van een door de fabriek geleverd sportonderstel, dat iedere oneffenheid in het wegdek genadeloos doorgeeft.

Comfort BMW X3 (2004-2010)

Binnen in de eerste generatie van de BMW X3 is het goed toeven. De inzittenden hebben de beschikking over hoogwaardige stoelen die meer dan voldoende steun geven. Veel comfortverhogende accessoires zitten standaard in deze auto. Denk daarbij onder andere aan elektrisch bedienbare zijruiten, armsteunen en airconditioning. Wie meer wil, kan al het denkbare aanschaffen; van stoelverwarming tot automatische klimaatcontrole en van parkeersensoren tot een schuifdak. De uitrustingsniveaus boven de standaard zijn Executive en High Executive. Wat betreft de aankleding is niet iedereen even gecharmeerd van het harde plastic dat op meerdere plekken van de X3 terugkeert.

Betrouwbaarheid BMW X3 (2004-2010)

Betrouwbaarheid BMW X3 (2004-2010)

De BMW X3 van de eerste generatie heeft een uitzonderlijk hoge score als het gaat om betrouwbaarheid. Hoger zelfs dan bij andere BMW’s het geval is. Pechhulpdiensten hoeven er zelden voor in actie te komen. Vergeet desondanks niet om voor BMW X3 occasions waarvan je de aankoop overweegt altijd te informeren naar de onderhoudshistorie. Let op voor ingrijpende aanpassingen. Met een verlaagde of een anderszins aangepaste BMW X3 loopt je verhoogd risico op vervelende storingen.

Kosten BMW X3 (2004-2010)

De aanschafprijs van oude modellen van de BMW X3 kan relatief laag zijn, zeker als het een exemplaar met een hoge kilometerstand betreft. Als je tot aanschaf van zo’n X3 overgaat krijg je veel auto voor relatief weinig geld. Bovendien is de waarde-afschrijving in de jaren na de aankoop beperkt. Dat wil nog niet direct zeggen dat het ook een goedkope auto is in gebruik. Wegenbelasting en brandstofkosten liggen betrekkelijk hoog en drijven de maandelijkse kosten op. Op zich is dat niet erg voor zo’n grote auto, maar het is wel goed om rekening mee te houden.

AutoTrack oordeel BMW X3 (2004-2010)

AutoTrack oordeel BMW X3 (2004-2010)

De eerste generatie van de BMW X3 is in veel opzichten een bijzondere auto in de positieve zin van het woord. Het destijds vernieuwende model is solide en naar toenmalige maatstaven ruim en praktisch. Wie op zoek is naar een prettige, betrouwbare en veilige gezinsauto kan met een BMW X3 voor een overzichtelijk bedrag goed slagen.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op