












Daihatsu Copen 0.7 TYPE 2 RHD Airco Leer Stoelverwarming NLD auto
200680.624 km
De Daihatsu Copen is een kleine roadster van Japanse makelij. De naam van de auto is een verkorting van de termen ‘compact’ en ‘open’. De eerste generatie van dit kleine autootje werd gebouwd in de periode 2002-2012, de tweede generatie Copen is in productie sinds 2014. De Copen is een kleine tweezitter, die geldt als een zogenaamde kei car - een term die gebruikt wordt voor Japanse microcars. Dit zijn de kleinste auto’s die nog als zodanig de weg op mogen. De Copen is een zeldzaamheid in het Nederlandse straatbeeld, maar zeker niet onzichtbaar.
Wie een Daihatsu Copen ziet, weet gelijk wat hem zo bijzonder maakt: zijn afmetingen. De Copen is een buitengewoon klein autootje, dat bijna in je broekzak lijkt te passen. En omdat het een echte tweezits roadster is, onderscheidt hij zich behoorlijk van die andere kleine stadsautootjes, zoals de Smart en de Citroën C1. En wie echt iets bijzonders in huis wil hebben, zoekt een import-variant of de vroegere versie van de Copen. Deze werden namelijk alleen met het stuur aan de rechterkant verkocht, omdat ze primair bedoeld waren voor de Japanse markt. Wie gewoon met het stuur op links wil rijden, neemt een Daihatsu Copen vanaf 2005. Toen werden deze roadsters ook gemaakt met de Europese markt in het achterhoofd. De Daihatsu Copen is een cabriolet, maar wel eentje met een ‘hard’ dak, die keurig achter de stoelen in de kofferbak verdwijnt als het dak open gaat. Bijkomend nadeel van deze ingenieuze oplossing; de toch al kleine kofferbak wordt vrijwel compleet onbruikbaar. De Copen kent concurrentie van de Mazda MX5, al is deze cabriolet wel een slagje groter dan de Copen.
De Daihatsu Copen is bijzonder klein en had oorspronkelijk ook een motor die prima bij die afmetingen paste. Het 660cc-motorblokje (de helft kleiner dat het gemiddelde Europese blok) dat de vroege Copens hadden was helemaal in de geest van de Japanse kei car, maar bleek niet geschikt voor de Europese markt. Niet omdat hij niet krachtig genoeg was, maar omdat de motor niet voldeed aan bepaalde milieu-eisen. Dit dwong Daihatsu tot het leveren van een Copen met een 1.3 liter benzinemotor, die deze eisen wel haalde. Deze motor heeft weinig benzine nodig om de 950 kilogram zware Copen lange tijd op weg te houden en geldt dan ook als een bijzonder zuinige krachtbron. De motor hoeft immers weinig gewicht op sleeptouw te nemen.
Het mag dan een bijzonder autootje zijn, de Daihatsu Copen is zeker nog wel te koop. Maar waar moet je op letten als je er eentje wilt hebben? Allereerst is belangrijk dat je goed kijkt naar de locatie van het stuur. Natuurlijk kan je altijd voor een rechtsgestuurde Copen gaan - de charme is onmisbaar - maar de nieuwere modellen zijn gewoon met een Europese afstelling te krijgen. Het voornaamste struikelblok dat je kan hebben bij de aanschaf van een Daihatsu Copen, ben je zelf. Omdat het autootje zo ontzettend klein is, is de auto bepaald niet comfortabel te noemen voor iedereen die langer is dan 1.80 meter. Onmogelijk is het met die lengte niet, maar echt prettig rijden is anders. En helemaal als je de twee meter overschrijdt; dan is het beter om te zoeken naar een auto die je lengte iets beter bedient. Heb je echter de lengte die goed past bij het microkarakter van de Copen, dan is dit een buitengewoon leuke roadster. Prijzen kunnen aardig oplopen, naarmate de auto nieuwer is of minder kilometers op de teller heeft staan. Onder de 10.000 euro kan je echter meestal wel slagen, net zoals bij vergelijkbare (maar toch wel grotere) cabrio’s als de Mazda MX5 en de Peugeot 206cc.