















































Jaguar E-Type type Series II Roadster
19693.901 km
Voor veel mensen is de Jaguar E-type een begrip. Een inmiddels klassiek model dat op sommige punten nooit overtroffen is. Dat zelfs Enzo Ferrari deze auto: “The most beautiful car ever made” noemde, is uiteraard veelzeggend. Deze man was niet zo scheutig met het geven van complimentjes en zeker niet aan de directe concurrentie. Is de Jaguar E-type voor jou ook de mooiste auto ter wereld?
Laten we als eerste een misverstand wegnemen: de Jaguar E-type is niet in zeer kleine aantallen gebouwd. Er werden tussen 1961 en 1968 ruim 70.000 exemplaren geproduceerd. Helaas zijn van dit model weinig auto’s meer over en is deze klassieker inmiddels wel een zeldzame auto geworden. Voor de echte liefhebbers is het een absolute no-brainer als ze ergens “Jaguar E-type for sale” zien staan.
De Jaguar E-type was voor die tijd wel een revolutionair model, vooral op aerodynamisch gebied. De sportwagen werd voorzien van rondingen en inkepingen om de auto zo gestroomlijnd mogelijk vorm te geven. Naast de vormgeving waren de onafhankelijke wielophangingen en de vier schijfremmen voor die tijd echt uniek.
Door het inmiddels zeldzame karakter van de Jaguar E-type, is deze auto aanzienlijk in waarde gestegen. Er zijn uiteindelijk drie generaties uitgebracht. De series 1 modellen waren voorzien van een zes in lijn motor en leverbaar als coupé of als cabriolet (dus zonder dak). De auto werd als tweezitter geïntroduceerd. Later kwam de 2+2 coupé uit met een kleine achterbank. De allereerste modellen waren in stijl voorzien van lederen stoelen en een aluminium dashboard.
De Series 2 modellen werden uitgebracht zonder de grote glazen voor de koplampen. Door problemen met damp was Jaguar genoodzaakt om deze keuze te maken. Aan de achterkant waren er veranderingen te zien aan de bumper en de verlichting. De auto kreeg een grotere radiator en verbeterde remmen. De auto was verkrijgbaar met stuurbekrachtiging en airconditioning en werd hiermee een comfortabele auto. De laatste generatie onderging voornamelijk veranderingen onder de motorkap. De Jaguar E-type werd voorzien van een 5.3 liter V12 motor.
Met de introductie van de authentieke E-type zette Jaguar alle concurrentie in één keer op grote achterstand. De prestaties die deze auto kon leveren, waren ongekend voor die tijd. Door de prijs relatief laag te houden, werden uitstekende verkoopcijfers gerealiseerd. Van deze vriendelijke prijs is uiteraard niets meer te merken als je nu een Jaguar E-type op je verlanglijstje hebt staan. Je moet nu flink wat meer geld neertellen als je dit pareltje in je bezit wilt krijgen.
Als je overweegt om een Jaguar E-type te kopen, hou er dan rekening mee dat de term “ergonomie” nog niet bestond in de jaren zestig. De auto is functioneel ingericht ondanks dat je voor een auto van die tijd wel de beschikking hebt over veel klokken en meters. De stoelen zijn nauwelijks naar je lichaam in te stellen dus zet je schrap als je wat sneller de bocht om wilt.
De auto is voorzien van een manuele versnellingsbak. Je moet echt “aan het werk” om in deze auto te rijden maar het genot wordt er niet minder om. De auto heeft een prima wegligging en de motor maakt een heerlijk geluid. De Jaguar E-type zorgt dus nog altijd voor een prikkelende beleving dus. Voor veel mensen een onovertroffen ervaring.