


















































Jaguar XJ-S XJC 4.2 Coupe Series 2 (1976)
197626.000 km
De Jaguar XJ-S heeft maar liefst 21 jaar in de catalogus gestaan ondanks dat deze auto destijds maar weinig enthousiasme wist op te wekken bij de autoliefhebbers. De XJ-S had dan ook de ondankbare taak om de Jaguar E-type op te volgen. De XJ-S werd pas laat ontdekt en geliefd als klassieker. Ben jij een van deze liefhebbers?
Jaguar stond medio jaren 70 voor de uitdaging hoe ze een van hun topmodellen moesten vervangen. De succesvolle E-type was immers toch echt aan vervanging toe. In 1975 werd hiervoor de Jaguar XJ-S geïntroduceerd. De V12 motor van de auto had een vermogen 265 pk. Deze GT coupé met een aan de achterzijde naar beneden aflopende carrosserievorm moest de E-type doen vergeten.
Helaas was de introductie van de XJ-S slecht getimed. Al in 1976 was duidelijk dat de verkoopcijfers ver achter de verwachting bleven als gevolg van de toenmalige oliecrisis en de dalende populariteit van de GT markt. De XJ-S was volgens het publiek te veel op comfort gericht en niet op het realiseren van sportieve prestaties.
Een ander punt van kritiek was dat de auto niet als cabriolet (dus met opklapbaar dak) verkrijgbaar was en dat Jaguar bij dit model was afgestapt van het uitbundig gebruik van leer en daarmee haar traditie had gebroken.
In 1982 kwam een verbeterde versie van de Jaguar XJ-S uit. Het model werd voorzien van Jaguars nieuwe “High-Efficiency engine” waarmee een topsnelheid van 250 km/h gehaald kon worden. Hiermee was de auto de snelste automaat van de wereld, die ook in cabriolet versie verkrijgbaar was. Deze Jaguar XJ-S realiseerde wel betere verkoopcijfers maar de veranderingen volstonden niet om de liefhebber echt te verleiden.
Aan het einde van 1990 wordt een gemoderniseerd model gepresenteerd. De XJ-S wordt de XJS. De V12 motor groeit naar een cilinderinhoud van 6 liter (meer dan 300 pk) en de zescilinder wordt uitgeboord tot 4 liter. In 1996 gaat de auto met pensioen na een carrière van 21 jaar. Een triest einde was het zeker niet. Uiteindelijk zijn er van deze laat ontdekte klassieker meer exemplaren verkocht dan van de E-type.
Als je overweegt om een Jaguar XJ-S te kopen, heb je de keuze uit meerdere modellen. De V12 versie verbruikt erg veel en vraagt veel onderhoud. Hou er daarnaast rekening mee dat het geluid van de motor helaas volledig gedempt is. Een zescilinder is dan een betere keuze waarbij een automaat past bij de filosofie van de auto. Er zijn overigens wel manuele V12’s en zes cilinders uitgebracht dus als je goed zoekt…