














































Lamborghini Murciélago 6.5 V12 LP640 e-gear €240.000,- export | Uniek | Collector
200722.296 km
De Lamborghini Murciélago is een supersportwagen die tussen 2002 en 2010 gebouwd werd. De auto werd aangeboden als coupé en cabriolet en behoort tot de meest tot de verbeelding sprekende auto’s uit die periode. De Murciélago werd aangedreven door een enorme twaalfcilinder benzinemotor, die - afhankelijk van de uitvoering - tussen de 570 en 660 pk kon leveren. Dit maakte het tot een bijzonder krachtige en zeer sportieve auto, die dan ook voor behoorlijk wat geld van eigenaar wisselt en gerust mag worden gezien als een verzamelobject.
Lamborghini heeft een duidelijke historie als het gaat om zeer tot de verbeelding sprekende sportwagens. In de jaren 80 kwam het merk al met de Lamborghini Countach en in de jaren 90 volgde de Lamborghini Diablo. Beide auto’s kenmerken zich door de portieren die omhoog openen, iets wat ook in het ontwerp van de Murciélago is opgenomen. In totaal verschenen er 4.099 exemplaren van de Murciélago, waarvan er nog een aanzienlijk deel op de weg zijn. De auto heeft vierwielaandrijving en beschikt dus over een grote, 6.2 liter twaalfcilinder motor. Deze motor klinkt niet alleen indrukwekkend, hij levert ook bijzonder veel vermogen. Hierdoor is de Murciélago een bijzonder snelle auto, met een topsnelheid van ruim boven de 300 kilometer per uur. Aangezien Lamborghini sinds 1998 behoort tot het Audi-concern, heeft de auto veel onderdelen van het Duitse merk overgenomen, wat zorgde voor een auto die doorgaans flink wat betrouwbaarder was dan zijn voorgangers, de Diablo en de Countach. Wie zoekt naar enig praktisch nut, heeft aan de Murciélago een verkeerde auto; dit is een sportieve tweezitter, waar vrijwel geen bagageruimte is en waarmee je geen boodschappen gaat doen. Dat is ook niet de bedoeling van een Murciélago.
Een standaard Murciélago was al een bijzondere auto, maar Lamborghini bracht de auto in de loop der jaren uit in steeds sterkere uitvoeringen. Zo was er de Murciélago SV, waarbij SV stond voor SuperVeloce (supersnelheid) en de uitvoering stelde dan ook niet teleur. De motor van de Murciélago LP670-4 SV, zoals het model in z’n geheel heet, had maar liefst 661 pk en had een motor die nog een tikje groter was dan het ‘standaard’ model; maar liefst 6.5 liter. Overige modellen van de Murciélago waren de Roadster (een tweezits cabriolet), de LP640 (ook een variant die meer vermogen had dan de normale Murciélago) en enkele zeer exclusieve modellen waar er maar een handvol van werden gemaakt. In 2010 kwam er een einde aan de bouw van de Murciélago en werd de auto opgevolgd door de Lamborghini Aventador. Ook dit model is weer een zeer indrukwekkende supersportwagen, zoals je mag verwachten van een merk als Lamborghini.
Lamborghini’s zijn nooit goedkoop en de Murciélago is hierop zeker geen uitzondering. Een goede Murciélago kost al gauw twee ton en naarmate de auto zeldzamer wordt, zal deze prijs alleen maar gaan stijgen. Zeker de Murciélago SV kan nog flink over die twee ton heen gaan. Dankzij dit exclusieve karakter wordt er over het algemeen wel goed voor deze auto gezorgd en dat moet ook wel, want auto’s van dit kaliber maken gebruik van dure en hoogwaardige materialen, die regelmatig vervangen moeten worden. Dat komt doordat de krachten die er loskomen bij het rijden in de Murciélago, veel druk uitoefenen op het materiaal en er dus goed voor gezorgd moet worden. Gelukkig is dit bij de meeste Murciélago’s het geval, waardoor je voor al dat geld wel beschikt over een auto die je met de grootst mogelijke grijns zal besturen.