MPV

Hoewel enkele Japanse modellen iets eerder waren, was halverwege de jaren 80 de Renault Espace volgens velen de eerste ‘echte’ MPV. Tot die tijd had je als gezin met ruimtebehoefte een stationwagen. De extra ruimte als gevolg van de hoge bouw van de auto is meer dan welkom voor grotere gezinnen. En zeker als zevenzitters bieden MPV’s mogelijkheden die voor hun komst alleen enkele stationwagens in huis hadden. Zeker in de VS vindt het model gretig aftrek en ook veel Europese fabrikanten brengen MPV’s uit. Begin deze eeuw maakt dit praktische type echter plaats voor de stoerdere SUV.

Bekijk 8.397 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntJe hebt veel overzicht door de hoge zit
  • PluspuntGeen enkele auto biedt zoveel ruimte
  • PluspuntZe zijn niet populair en daardoor relatief goedkoop
  • MinpuntDe hoge koets zorgt voor meer brandstofverbruik
  • MinpuntHet ‘busjes-achtige’ uiterlijk is niet ieders smaak
  • MinpuntWeinig MPV’s rijden lekker sportief
MPV: betekenis

MPV: betekenis

De afkorting MPV staat voor Multi Purpose Vehicle. Letterlijk: een voertuig dat meerdere doelen dient. In de praktijk dient de MPV over het algemeen slechts 1 doel, namelijk die van een gezinsauto. En dat doet hij als geen ander. Veel van deze ruime auto’s hebben 7 zitplaatsen en vervoeren – zeker met de achterbank(en) plat – enorme ladingen. 

Verschil MPV en SUV

Zoals je al zag, heeft de SUV de MPV verdrongen. Die SUV is namelijk bijna net zo praktisch. Zo zijn ze eveneens te krijgen met 7 zitplaatsen. Het grote verschil met een MPV is echter dat zo’n SUV er (volgens de meesten) een stuk stoerder en mooier uitziet. Dat komt doordat de SUV eruitziet als een avontuurlijke terreinwagen, terwijl de MPV uiterlijk meer overeenkomsten vertoont met een bestelbus.

De beste MPV-modellen in 2025

De beste MPV-modellen in 2025

BMW 2 Serie Active Tourer & Gran Tourer

BMW-liefhebbers fronsten de wenkbrauwen toen het merk met de 2 Serie Tourer kwam. Niets aan deze auto was wat de fans gewend waren van het merk. Verrassend was het echter niet: concurrent Mercedes-Benz deed aardige zaken met de B-Klasse en dat wilden de Beiers ook. Daarom bracht BMW niet alleen een vijfzitter (Active Tourer), maar ook een zevenzitter (Gran Tourer) uit. Zo konden liefhebbers een (voor BMW-begrippen) betaalbare zevenzitter rijden met de karakteristieken van hun geliefde merk. De Gran Tourer is inmiddels uit het gamma verdwenen, maar de Active Tourer doet nog altijd goede zaken.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntOok met 7 zitplaatsen
  • PluspuntRijgedrag van een BMW
  • PluspuntFraaie, sterke hybride aandrijflijnen
  • MinpuntGran Tourer niet als hybride verkrijgbaar
  • MinpuntNog uitsluitend als vijfzitter
  • MinpuntDuurder in aanschaf en gebruik dan veel concurrenten
Ford S-MAX

Ford S-MAX

De Ford S-Max mag in dit rijtje niet ontbreken. Deze sportief ogende en rijdende MPV is altijd met 7 zitplaatsen te bestellen, waar je bij BMW de (eerlijk is eerlijk: minder fraaie) Grand Tourer moet kiezen. Er mag bovendien een flinke aanhanger achter. Kies je een recent model, dan krijg je een zuinige hybride aandrijflijn. Maar wat het belangrijkst is: hij rijdt heerlijk comfortabel en scherp. Daarmee is het een interessant alternatief voor bovenstaande BMW.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntNette prestaties en strakke wegligging
  • PluspuntNet zo praktisch als zijn minder sportieve concurrenten
  • PluspuntOndertussen ook heel comfortabel
  • MinpuntHelemaal achterin passen alleen kinderen
  • MinpuntInfotainment op oudere modellen werkt ingewikkeld
  • MinpuntBeperkt aanbod
Citroën Grand C4 Spacetourer

Citroën Grand C4 Spacetourer

Frans comfort met eigenzinnig design en een zee aan ruimte: maak kennis met de Citroën Grand C4 Spacetourer. Het woordje ‘Grand’ betekent dat er 7 personen in passen. Zelfs een volwassene kan op korte ritten helemaal achterin. Hij is er ook zonder die toevoeging als vijfzitter. De naam ‘Space’ slaat niet alleen op de binnenruimte, maar ook op het ruimtelijke gevoel dat de auto geeft door zijn indeling en glasoppervlakken. Het is geen bochtenridder, maar een uitstekende auto voor wie in rust en comfort over het asfalt wil zoeven.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVeel binnenruimte en ruimtelijk gevoel
  • PluspuntBuitengewoon praktisch met veel opbergvakken
  • PluspuntComfortabele, relaxte cruiser
  • MinpuntVeel knoppen en traag infotainment
  • MinpuntMotor is af en toe lawaaiig
  • MinpuntSpiegels mogen groter
Dacia Lodgy

Dacia Lodgy

Toegegeven: in vergelijking met de rest van de auto’s in dit rijtje rijdt, voelt, zit en oogt de Dacia Lodgy een stuk meer als een budgetmodel. Maar als je dan naar het prijskaartje kijkt, is het verschil met de rest ook echt enorm. Zo groot, dat deze Dacia oprecht een aantrekkelijke auto is! Tip: kies een model van na de update uit 2017. Daarvan ging de sympathieke Roemeen namelijk met sprongen vooruit.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntBijzonder ruim en betaalbaar
  • PluspuntBetrouwbare techniek
  • PluspuntHeel veel waar voor je geld
  • MinpuntHet goedkope straalt overal af
  • MinpuntOok het rijgedrag is als bij een budgetauto
  • MinpuntAlleen tweedehands te vinden en best schaars
Renault Scenic E-TECH

Renault Scenic E-TECH

Officieel staat de Renault Scenic E-TECH nog te boek als MPV, maar je zult niet de eerste zijn die hem verwart met een SUV. Het is een behoorlijk stoere auto die zich bovendien tot het korte rijtje elektrische MPV’s mag rekenen. In dat rijtje is het bovendien de enige in zijn klasse die geen ‘omgebouwde bestelbus’ is. Kies je voor de EV87-uitvoering, dan krijg je een accupakket waarmee je bovendien 625 kilometer ver komt.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVolledig elektrisch
  • PluspuntActieradius tot wel 625 km
  • PluspuntRijhulpjes schakelen eenvoudig in en uit
  • MinpuntTrekgewicht slechts 1.100 kg
  • MinpuntErgonomie dashboard en stuurkolom kan beter
  • MinpuntRijhulpsystemen niet de beste in de markt

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.