Saab 9-3

Vooral de cabrio’s van de Saab 9-3 zijn nog in trek. Laat dat je niet weerhouden om ook eens in een sedan, hatchback, stationwagen of coupé te rijden, want deze modellen bieden eveneens veel rijplezier, met name bij dagelijks gebruik.

Bekijk 206 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Saab 9-3 heeft een degelijke bouw en gaat lang mee.
  • PluspuntVoor een auto van deze leeftijd biedt hij veel ruimte.
  • PluspuntDe vormgeving is onderscheidend.
  • MinpuntHet automerk bestaat niet meer, waardoor specialisten zeldzaam zijn
  • MinpuntDe techniek voldoet niet aan hedendaagse standaarden.
  • MinpuntSommige onderdelen blijken bij vervanging lastig verkrijgbaar.

Saab 9-3 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De vroegste modellen van de Saab 9-3 bieden een comfortabele rijbeleving. Voor meer sportiviteit kun je het beste kiezen voor een model uit 2002 of later. Deze zijn wat stugger geveerd en hebben vaak meer vermogen. Het zijn auto’s met pit die een aangename rijervaring bieden.
  • Verbruik: Het meest recente model van de Saab 9-3 is afkomstig uit 2011. Alle auto’s uit die periode verbruiken meer brandstof dan nieuwe modellen, al dan niet met een hybride aandrijving. Houd in het gunstigste geval rekening met een verbruik van 1 liter benzine op 14 kilometer.
  • Uitrusting en comfort: In een Saab 9-3 krijg je zowel voor- als achterin meer dan voldoende ruimte. De stoelen zijn stevig en geven overal steun. Alles wat je vastpakt, voelt stevig. Sommige onderdelen kunnen echter wel wat zijn afgesleten als gevolg van ouderdom en intensief gebruik. De bagageruimte van de stationwagen heeft geen tildrempel en is twee keer zo ruim als die van een cabriolet. De cabriolet is desondanks nog steeds populair en dat komt met name door de ruimte op de achterbank; waar de meeste cabriolets amper geschikt zijn voor twee inzittenden, kun je in een Saab 9-3 probleemloos met vier volwassenen zitten.
  • Betrouwbaarheid: Het is geen toeval dat veel exemplaren van de Saab 9-3 een hoge kilometerstand hebben. Als hij goed wordt onderhouden kan hij lang meegaan. Specialisten zijn echter dun gezaaid. Controleer bij eventuele aanschaf altijd de onderhoudshistorie op volledigheid. Vergeet ook niet om bij cabriolets de werking van het dak te controleren. Let goed op eventuele lekkage.
  • Kosten: Een Saab 9-3 kan in een bijzondere uitvoering met een lage kilometerstand nog altijd een hoge vraagprijs hebben. Desondanks kun je ook voor een laag bedrag vaak nog een prima exemplaar vinden. Sommige onderdelen zijn inmiddels schaars geworden. Dat kan de kosten van reparaties en onderhoud opdrijven. Houd rekening met hogere kosten voor brandstof, vooral als het model op E5-benzine rijdt.
Een Saab 9-3 heeft een representatieve uitstraling en is in meerdere opzichten een ideale auto voor het gezin of voor recreatieve tochten met open dak. Niet voor niets kent dit model nog bijzonder veel liefhebbers.
Harry
Automotive expert
Saab 9-3 (1998 tot 2003)

Saab 9-3 (1998 tot 2003)

De eerste Saab 9-3 uit 1998 is de opvolger van de Saab 900. Het is een hatchback met 5 deuren of een coupé met 3 deuren. Alleen de sportieve Viggen heeft een benzinemotor met een cilinderinhoud van 2,3-liter en een maximaal vermogen van 223 paardenkrachten.

Andere benzinemotoren zijn minder krachtig. Het minimum is 130 paardenkrachten. Diesels hebben een cilinderinhoud van 2,2-liter met een vermogen van minimaal 115 paardenkrachten.

Alle modellen zijn redelijk vlot. Geen enkele Saab 9-3 heeft meer dan 11 seconden nodig om vanuit stilstand op 100 kilometer per uur te komen. Nieuwprijzen lagen tussen € 23.000 en € 50.000.

Saab 9-3 (2002 tot 2011)

Saab 9-3 (2002 tot 2011)

De tweede generatie van de Saab 9-3 heeft compleet andere carrosserievormen. De hatchback en de coupé hebben plaatsgemaakt voor de sedan, de stationwagen (Estate) en de cabriolet. De Saab 9-3X bestaat sinds 2009. Het is een iets verhoogde stationwagen met extra plastic beschermplaten en vierwielaandrijving.

De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1.8-, 2,0- en 2,8-liter met maximale vermogens tussen 120 en 276 paardenkrachten. Dieselmotoren hebben een cilinderinhoud van 1,9- of 2,2-liter. Het maximale vermogen daarvan ligt tussen 118 en 178 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen gedurende de productieperiode tussen € 27.000 en € 68.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op