













Saab 900 Cabrio 2.3 SE Automaat Stuurbekrachtiging
1995153.111 km
De Saab 900 is een gezinsauto van het Zweedse merk Saab, die gebouwd werd tussen 1978 en 1998. De auto kent twee generaties en geldt als een van de meest succesvolle modellen van het merk, dat inmiddels niet meer bestaat. Van de Saab 900 zijn in totaal bijna 1.3 miljoen exemplaren gebouwd; bijna een miljoen van de eerste generatie en zo’n 270.000 van de tweede generatie. De saab 900 had een aantal bekende, Scandinavische kwaliteiten; zo was hij veiliger dan de gemiddelde concurrent uit die tijd en werd hij volgens een hele eigen filosofie gebouwd, wat hem kwam te staan op veel sympathie van de autokoper.
Saab deed de dingen altijd een beetje anders dan anders. Zo moest de Saab altijd in de achteruit gezet worden bij het parkeren, anders kon je de sleutel niet uit het contact halen. De Saab 900 was het model dat Saab volledig op de kaart zette en van de fabrikant een tijdlang echt een succes wist te maken. De auto was in verschillende uitvoeringen leverbaar; je kon kiezen uit een tweedeurs coupé, een driedeurs hatchback, een vierdeurs sedan, een vijfdeurs hatchback, maar ook was er de mogelijkheid om te kiezen uit een tweedeurs cabriolet. De cabrio stond overigens bekend om zijn zwabberende rijgedrag; omdat de dakconstructie ontbrak was de hele auto minder stijf en dat was te merken bij sportief rijgedrag. Een stationwagon ontbrak in het assortiment, maar dat deed weinig af aan de populariteit van het model.
De eerste generatie Saab 900 werd gebouwd van 1978 tot 1993. Dit is de meest herkenbare Saab en was een concurrent van menig middenklasser, zoals de BMW 3-serie, de Volvo 240 en de Citroën BX. De eerste generatie was beschikbaar met drie verschillende motoren: een 2.0 liter viercilinder, een 2.0 liter viercilinder 16V (dus ietsje meer vermogen) en een 2.1 liter viercilinder. Ook kon je kiezen uit een automaat of een handgeschakelde versnellingsbak. Het topmodel was de Saab 900 Turbo, die maar liefst 145 pk produceerde en dus verreweg het snelste model was.
De tweede generatie kwam in 1994 en werd de ‘NG’ (New Generation) genoemd. Deze auto kreeg een volledige restyling en werd van binnen en buiten verbeterd, om er een meer moderne auto van te maken. De Saab 900 NG werd gebouwd op het onderstel van de Opel Vectra en was eveneens beschikbaar in de eerder genoemde viercilinder-motoren, maar er was ook een model beschikbaar met een V6 van Opel. Deze krachtige V6 maakte van dit specifieke model een snelle middenklasser.
De Saab 900 is nog altijd een regelmatig geziene gast op de Nederlandse autowegen, omdat de auto in de basis gewoon goed is gebouwd en dus lekker lang mee kan gaan. Het voornaamste probleem is echter de roest, dit kan zich overal nesten en met name de wielophanging kan een pijnpunt zijn. Let hier dan ook goed op als je een Saab 900 bekijkt. Verder is de onderhoudshistorie natuurlijk belangrijk, zeker als je voor de oudere modellen gaat. Het is helemaal niet gek om een Saab 900 te vinden die al flink wat kilometers heeft gereden, maar zolang hij goed is onderhouden, kunnen er heus nog wel wat bij. Wat je voor een 900 betaalt, is heel afhankelijk van het bouwjaar, model en de staat van de auto. Sommigen gaan al weg voor 2.000 euro, anderen - met name de auto’s in topconditie en met het meeste vermogen - kosten meer dan 25.000 euro. In de regel geldt: hoe minder vermogen en hoe meer kilometers op de teller, hoe goedkoper de Saab 900.