
Saab 900
De Saab 900 is een elegante klassieker. Er bestaan 4 carrosserievormen: sedan, coupé, hatchback en cabriolet. Stuk voor stuk zijn het onderscheidende modellen die in goede staat een aangename rijervaring bieden.
Bekijk 23 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Saab 900 kan bijzonder lang meegaan.
- Het ingetogen ontwerp is even eigenzinnig als tijdloos.
- Passagiers en bagage krijgen voldoende ruimte.
- Wees bij een Saab 900 alert op roest.
- Net als alle klassiekers vraagt deze auto om extra onderhoud.
- De besturing voelt een beetje soft.
Saab 900 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Als je een Saab 9-3 gewend bent, kun je even schrikken van het weggedrag als je je eerste rit maakt. De besturing van de Saab 900 is namelijk minder precies en de vering is comfortabeler. Het geheel voelt gemoedelijk. Desondanks voel je je veilig in deze auto, al is het alleen maar omdat alles wat je vastpakt stevig en solide aanvoelt. Daarbij zit er een behoorlijke versnelling in sommige aandrijvingen. Dit mede dankzij de pioniersrol die Saab vervulde bij de ontwikkeling van de turbo.
- Verbruik: Een Saab 900 koop je niet als je belang hecht aan een laag brandstofverbruik. Met name binnen de bebouwde kom lust hij een behoorlijke slok. Dat is overigens inherent aan het type en de leeftijd van de auto. Vergelijkbare modellen uit dezelfde periode verbruiken dikwijls nog meer. Bovendien zijn er geen dieselmodellen geleverd.
- Uitrusting en comfort: Zodra je instapt merk je dat de stoelen van de Saab 900 van buitengewoon goede kwaliteit zijn. De curve in de voorruit draagt bij aan een goed zicht naar buiten. Het dashboard laat zich dankzij een doordacht ergonomisch design eenvoudig bedienen. De vormgeving is functioneel. Luxe zit met name in praktische onderdelen als elektrisch bedienbare ramen en de verstelbare spiegels. De bagageruimte is zo groot dat het moeite kost om een auto uit dezelfde periode te vinden die meer ruimte biedt.
- Betrouwbaarheid: Het aanbod van Saab 900 occasions op AutoTrack bestaat voor een groot deel uit modellen die meerdere tonnen aan kilometers hebben gereden. Het merk staat bekend om zijn degelijke bouw en zijn duurzaamheid. Let desondanks op bij aanschaf, want na meerdere decennia kan zelfs een Saab 900 slijtage vertonen. Wees vooral alert op roest.
- Kosten: De tijd dat je voor een appel en een ei een oude Saab 900 op de kop kon tikken lijkt definitief voorbij. Er bestaat een trouwe schare liefhebbers, die graag investeert in aanschaf en onderhoud. Als je overgaat tot aanschaf van een goed onderhouden exemplaar, is de kans op waardestijging groot.
De cabriolet-uitvoering van de Saab 900 is een iconische verschijning. Naarmate de jaren vorderen, blijkt alleen maar meer hoe elegant en uniek de vormgeving is.
Automotive expert

Saab 900 (1978 tot 1994)
De Saab 900 is een doorontwikkeling van de Saab 99, die nog tot 1987 naast de nieuwkomer bleef bestaan. De sedan en de hatchback rijden sinds 1978 in ons land. De cabriolet volgde in 1986. Motorisch bestaat er een beperkte keuze aan benzinemotoren, die overwegend een cilinderinhoud van 2,0-liter hebben. Het maximale vermogen is 185 paardenkrachten.
Het model met de laagste oorspronkelijk nieuwwaarde is de Saab 900 GL uit 1982. Voor minder dan € 16.000 kreeg je hem in je bezit. De motor levert maximaal 100 paardenkrachten, waardoor de auto in 15 seconden vanuit stilstand op 100 kilometer per uur kan komen. Latere modellen hebben een hogere nieuwprijs en zijn aanzienlijk sneller. Het maximum ligt rond € 48.000.
Andere modellen van Saab

Saab 900 (1994 tot 1998)
De tweede generatie van de Saab 900 is technisch enigszins verwant aan de Opel Vectra. Toch is het een compleet andere auto, mede doordat de Zweden veel ruimte kregen om hun eigen verbeteringen en aanpassingen te integreren in het oorspronkelijk basisontwerp van General Motors.
De Saab is bedacht voor een doelgroep met een ruimer budget en dat is te merken aan de rijeigenschappen, het ontwerp, het materiaalgebruik en de afwerking. De sedan heeft het veld moeten ruimen. Daarvoor in de plaats is een coupé aan het aanbod toegevoegd.
De 2,0-liter benzinemotoren vormen wederom het leeuwendeel van het aanbod, alhoewel er ook iets grotere aandrijvingen van 2,3- tot 2,5-liter bestaan. Maximale vermogens liggen tussen 128 en 182 paardenkrachten. Nieuwprijzen variëerden van € 24.000 tot € 53.000.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- classicandsportscar.com
- edmunds.com
- wikipedia.org
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op








