Saab 9-5

De Saab 9-5 is een ruime sedan of stationwagen met een eigenzinnig design. Kenmerkend is de degelijke bouw en enkele uit de vliegtuigindustrie overgenomen oplossingen. En dat is bij lange na niet de enige kwaliteit van dit bijzondere model.

Bekijk 29 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Saab 9-5 heeft uitstekende rijeigenschappen.
  • PluspuntPassagiers en bagage krijgen meer dan voldoende ruimte.
  • PluspuntHet design is onderscheidend.
  • MinpuntSommige onderdelen in het interieur voelen minder hoogwaardig aan.
  • MinpuntHet brandstofverbruik is niet meer van deze tijd.
  • MinpuntSommige onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar.

Saab 9-5 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Een Saab 9-5 is relatief zwaar, lang en breed. De soepele vering en stevige wegligging maken dat deze auto met name op lange afstanden een aangenaam comfort biedt. Ook bij hoge snelheden blijft het stil in het interieur. Dankzij zijn krachtige en soepele motoren kan de Saab 9-5 snel uit de startblokken komen. Saai is het nooit achter het stuur, want de directe besturing geeft deze auto enige sportieve beleving mee.
  • Verbruik: De aandrijving van een Saab 9-5 werkt op benzine of diesel. Het brandstofverbruik is relatief hoog; in het gunstigste geval verbruik je 1 liter per dertien 15. Meestal red je dat niet.
  • Uitrusting en comfort: De Saab 9-5 onderscheidt zich met een ingetogen, tijdloos design dat een elegante indruk maakt. Het interieur is overzichtelijk. Als bestuurder merk je dat het instrumentarium op een ergonomisch doordachte manier om je heen is geplaatst. De stoelen zijn van hoogwaardige kwaliteit. Ook als je er lang in zit blijf je je er prettig in voelen. De achterbank biedt ook voor volwassenen voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën.
  • Betrouwbaarheid: Op AutoTrack staan meerdere exemplaren van de Saab 9-5 met een hoge tellerstand. Dat zegt veel over de bouwkwaliteit. Over het algemeen staat de Saab 9-5 bekend als een probleemloze auto. Let wel op de volledigheid van de onderhoudshistorie. Vroege modellen kunnen last hebben gehad van kinderziektes, maar doorgaans zijn deze in de garantieperiode nog verholpen.
  • Kosten: De aanschaf van een tweedehands Saab 9-5 hoeft niet veel geld te kosten. Zeker als je kiest voor een ouder model met een hoge kilometerstand kun je veel auto voor weinig geld krijgen. De vraagprijs van de laatste modellen is nog steeds aan de hoge kant. Houd - net als bij andere grote comfortabele auto’s - voor onderhoud en brandstof rekening met bovengemiddelde kosten. De moeilijke verkrijgbaarheid van enkele onderdelen heeft in dat opzicht een negatief effect.
Met een Saab 9-5 kom je goed voor de dag, al is het alleen maar vanwege de steeds kleinere aantallen en de fraaie proporties en lijnvoering. Daarbij is het een ideale gezinsauto voor verre vakanties.
Harry
Automotive expert
Saab 9-5 (1997 tot 2010)

Saab 9-5 (1997 tot 2010)

De Saab 9-5 is het grootste model van het merk. Het is de opvolger van de Saab 9000. Met een lengte van van 480 centimeter is de eerste generatie uit 1997 zeventien centimeter langer dan de Saab 9-3. Aanvankelijk was hij alleen verkrijgbaar als sedan. De stationwagen bestaat sinds 1999.

Voor de aandrijving bestaat de keuze uit 3 benzinemotoren en 3 dieselmotoren. De cilinderinhoud varieert van 1,9- tot 3,0-liter en het maximale vermogen ligt tussen 150 en 260 paardenkrachten. Het snelste model (De Saab 9.5 2.3 Turbo Aero) trekt binnen 7,5 seconden op van 0 tot 100 kilometer per uur. Nieuwprijzen lagen tussen € 36.000 en € 55.000.

Saab 9-5 (2010 tot 2012)

Saab 9-5 (2010 tot 2012)

De tweede generatie van de Saab 9-5 is het laatste model dat dit merk voor zijn faillissement op de markt bracht. Hij is twee decimeter langer dan zijn voorganger. Doorgaans zie je hem als een sedan. De stationwagen was klaar voor productie, maar kon niet meer in grote aantallen op de markt worden gebracht.

Motoren hebben een cilinderinhoud die ligt tussen 1,6- en 2,8-liter. In het laatste geval is er sprake van 6 cilinders, een turbo en vierwielaandrijving. Het maximale vermogen ligt tussen 180 en 300 paardenkrachten. Het duurste model kostte nieuw € 77.000. Dat is € 34.000 meer dan je voor de eenvoudigste versie moest betalen.

Omdat Saab op sterven lag tijdens de productie is deze generatie van de 9-5 bijzonder zeldzaam. Specifieke onderdelen vinden kan dan ook een flinke uitdaging zijn. De technische basis werd echter gedeeld met die van de Opel Insignia, waardoor je ook bij de Opel-garage aan zou kunnen kloppen.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op