
Volkswagen Up! review (2011-2023)
De Volkswagen Up! is een wonderbaarlijke auto. Vanbinnen voelt hij namelijk veel ruimer dan je vanbuiten zou denken. Gevolg is dat je voorin ruim en comfortabel zit. Bovendien passen achterin makkelijk twee volwassenen van gemiddelde lengte. En als klap op de vuurpijl behoort de bagageruimte tot de grootste in zijn klasse. Een andere verrassing is het rijgedrag op de snelweg; dat is namelijk stabieler en steviger dan dat van veel grotere auto’s. Al met al is deze kleine Up! zo volwassen dat je je dus bijna zou gaan afvragen waarom je nog een grotere auto zou willen hebben.
Bekijk 905 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Volkswagen Up! is compact van buiten en ruim van binnen.
- Deze auto staat ondanks zijn omvang ook op de snelweg zijn mannetje.
- Er zijn veel verschillende versies leverbaar.
- Achterpassagiers moeten in de Up! genoegen nemen met een klapraampje.
- De voorste stijl neemt een deel van het zicht weg.
- Het stuur is niet in de diepte te verstellen.

Modeleigenschappen Volkswagen Up! (2011-2023)
De Volkswagen Up! behoort tot de kleinste auto’s op de markt. Met zijn lengte van iets meer dan drie en een halve meter is hij een halve meter korter dan een Volkswagen Polo. De inhoud van de bagageruimte is 251 liter en dat scheelt 100 liter ten opzichte van de Polo. Toch mag je dat voor zo’n kleine auto nog best flink noemen. En als je de achterbank naar beneden klapt creëer je een vlakke laadvloer met een zee aan ruimte. Je kan met de Up! dus zelfs nog spullen naar de milieustraat brengen.
Prestaties Volkswagen Up! (2011-2023)
Een van de sterke punten van de Volkswagen Up! is dat hij in veel verschillende versies verkrijgbaar is. Dat geldt niet alleen voor de uitrustingsniveaus, maar ook voor de aandrijving en het aantal deuren. Elektrisch rijden kan met de Volkswagen e-Up!. Als je voorkeur geeft aan een klassieke verbrandingsmotor, kun je kiezen tussen aardgas en benzine. Hoe hard je kan rijden en hoe snel je kan optrekken is sterk afhankelijk van het soort motor dat je kiest. Over het algemeen geldt dat de Up! sowieso snel genoeg is om lekker met het stadsverkeer mee te komen.
Volkswagen Up! 1.0 TSI GTI
Met de meeste modellen van de Volkswagen Up! kun je ook wel goed invoegen op de snelweg en – mits je even terugschakelt – zelfs een inhaalmanoeuvre maken. Als het moet kun je sportieve prestaties neerzetten met deze kleine krachtpatser, want er is ook een GTI-versie verkrijgbaar die ongewoon snel is. Je mag zijn prestaties natuurlijk niet vergelijken met een GTI-versie van een Volkswagen Golf, maar desalniettemin voelt hij sportief en tovert hij bij veel bestuurders een glimlach op het gelaat. Hij laat zich bovendien ook goed inzetten voor gewoon dagelijks gebruik in het Nederlandse verkeer.

Rijgedrag Volkswagen Up! (2011-2023)
Ook met zijn rijgedrag weet de Volkswagen Up! een behoorlijk volwassen indruk te maken. Ondanks het lichte gewicht voelt de vering aangenaam stevig. Sturen en schakelen gaat licht en soepel. Tijdens het rijden is aangenaam stil in deze compacte Volkswagen en hoor je over het algemeen enkel wat banden- en windgeruis. De motor is rumoerig als je het gaspedaal diep intrapt. In alles voelt de Up! stevig en stabiel. Zelfs in de bochten helt hij maar weinig over. Het enige minpuntje vormen de stijlen tussen de voorruit en de voorportieren; ze nemen een deel van het zicht weg.
Comfort Volkswagen Up! (2011-2023)
Belangrijke redenen dat de Volkswagen Up! zo comfortabel voelt liggen in de beschikbare binnenruimte en het rijgedrag. Wat verder bijdraagt zijn de puike stoelen, die voor een kleine auto best groot zijn. Als je goed rondkijkt, merk je dat het interieur is ontworpen vanuit een kosteneffectieve visie. Achterin bevinden zich alleen klapraampjes. Het stuur laat zich alleen naar boven en beneden verstellen, maar niet naar je toe of van je af. Erg is dat niet, want het geheel oogt toch fris en eigentijds en op een wonderlijke manier lukt het de meeste bestuurders toch om een goede rijpositie te vinden.

Betrouwbaarheid Volkswagen Up! (2011-2023)
Een Volkswagen Up! is doorgaans een betrouwbare auto. Kleine storingen komen sporadisch voor, zeker als de auto al lang in gebruik is of als hij veel kilometers maakt in de stad. Meestal laten ze zich tegen geringe kosten repareren. Ook voor de Volkswagen Up! geldt dat regelmatig onderhoud bijdraagt aan de betrouwbaarheid. Vergeet dus niet om bij interessante Volkswagen Up! occasions te vragen naar de historie.
Kosten Volkswagen Up (2011-2023)
Er bestaan zoveel verschillende versies van de Volkswagen Up! dat de aanschafprijs hoog of laag kan zijn. Het duurst zijn de e-Up! en de GTI. Over het algemeen geldt dat je bij deze auto weinig geld kwijtraakt aan afschrijving. Dat betekent dat hij tweedehands vaak duurder is dan vergelijkbare modellen van andere merken, maar dat je dat geld weer terugverdient bij eventuele doorverkoop. De kosten voor onderhoud, wegenbelasting en brandstof zijn doorgaans overzichtelijk.

AutoTrack oordeel Volkswagen Up (2011-2023)
De Volkswagen Up! is een gewilde auto om een heleboel verschillende redenen. De belangrijkste is dat het gewoon een hele goede auto is die veel meer biedt dan je op basis van zijn geringe omvang zou verwachten. Er bestaan grotere en duurdere auto’s die minder bieden voor meer geld. Het aardige is dat er genoeg aandrijvingen voor de Up! bestaan om er één te vinden die bij je past. Een reden om de auto niet te nemen kan zijn dat je toch echt een grote kofferbak wil.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





