Met zoveel verschillende occasions om uit te kiezen, is het soms lastig te bepalen welke auto bij je past. Hoe weet je welke auto geschikt is voor je? Een manier om het speelveld te verkleinen, is kijken naar de Auto van het Jaar uit een bepaald jaar. Ieder jaar beslist een vakjury welke auto er met deze titel vandoor gaat.
Waarom je keuze baseren op de Auto van het Jaar?
Bij het uitzoeken van je volgende auto is er een grote kans dat je dezelfde criteria hanteert als de vakjury die de Auto van het Jaar kiest. De jury kijkt namelijk naar de volgende zaken:
- design
- comfort
- veiligheid
- verbruik
- rij-eigenschappen
- prestaties
- functionaliteit
- milieubelasting
- prijs
Welke auto’s doen mee aan de Auto van het Jaar-verkiezing?
Om mee te kunnen dingen naar de titel Auto van het Jaar, moet een auto aan verschillende eisen voldoen. Allereerst doen alleen volledig nieuwe modellen mee die uiterlijk twaalf maanden voorafgaand aan de uitreiking van de prijs zijn geïntroduceerd. De auto moet in minimaal vijf Europese landen te koop zijn en journalisten moeten de kans hebben gehad om de auto uitgebreid te testen. Tot slot moet de fabrikant verwachten minimaal vijfduizend exemplaren van het model te verkopen.
Wie vormen de vakjury van de Auto van het Jaar?
De uiteindelijke beslissing welke auto er met deze felbegeerde titel vandoor gaat, ligt in de handen van 59 juryleden uit 23 Europese landen. Dit zijn allen onafhankelijke autojournalisten. Onder deze juryleden zitten ook drie Nederlanders: Jaco Bijlsma van Autovisie, Peter Hilhorst van De Telegraaf en Frank Buma van de ANWB.
Dit waren de afgelopen tien jaar de (bijna-)Auto’s van het Jaar
De afgelopen tien edities koos de jury de volgende top drie aan auto’s (punten tussen haakjes erachter):
2022
Kia EV6 (279)
Renault Mégane E-Tech Electric (265)
Hyundai Ioniq 5 (261)
2021
Toyota Yaris (266)
Fiat New 500 (240)
Cupra Formentor (239)
2020
Peugeot 208 (281)
Tesla Model 3 (242)
Porsche Taycan (222)
2019
Jaguar I-Pace (250)
Alpine A110 (250)
Kia Ceed (247)
2018
Volvo XC40 (325)
Seat Ibiza (242)
BMW 5-serie (226)
2017
Peugeot 3008 (319)
Alfa Romeo Giulia (296)
Mercedes-Benz E-klasse (197)
2016
Opel Astra (309)
Volvo XC90 (294)
Mazda MX-5 (202)
2015
Volkswagen Passat (340)
Citroën C4 Cactus (248)
Mercedes-Benz C-klasse (221)
2014
Peugeot 308 (307)
BMW i3 (223)
Tesla Model S (216)
2013
Volkswagen Golf (414)
Subaru BRZ / Toyota GT86 (202)
Volvo V40 (181)
Hoe komen deze auto’s aan hun punten?
Door te stemmen over deze criteria, wordt uit zo’n 35 auto’s een selectie van zeven finalisten gemaakt. Over deze zeven overgebleven auto’s mag elk jurylid 25 punten verdelen, waarbij minimaal vijf auto’s punten moeten krijgen. Ook mag een jurylid maximaal tien punten aan een auto toekennen en mag er slechts één auto de hoogste score krijgen.