Aanraders

Plannen om op wintersport te gaan dit jaar? Zoeken naar de perfecte auto hoef je in ieder geval niet meer te doen. Dat hebben wij namelijk voor je gedaan. Er is voor ieder budget of gezelschap wat bij. Dit zijn, uit alle uithoeken van de autowereld, de tien leukste wintersportauto’s die er zijn.

Ruimtelijke reisgezel: BMW X7 M50d

Met z’n zevenen naar de wintersportbestemming zoeven kan bijna niet comfortabeler dan in de BMW X7. En dankzij z’n dieselmotor kan hij relatief ver komen op een tank (alhoewel het nog steeds geen zuinigheidswonder is). Van binnen heb je bijna meer ruimte dan in een gemiddeld appartement. Hij kost ook ongeveer evenveel. Een tweedehands BMW X7 begint al wat aantrekkelijker te worden – al willen we ’m zeker niet goedkoop noemen.

bmw-x7-2018-voor

Rallyrijdende allemansvriend: Subaru Impreza WRX

Het beste speelgoed voor in de sneeuw is een rallyauto. En er is geen rallyauto die meer handen op elkaar krijgt dan de Subaru Impreza WRX (en daarvoor GT Turbo, al dan niet met toevoeging ‘555’). In de vroege jaren ’90 werd deze ‘hete’ Impreza gelanceerd als relatief betaalbaar rallykanon voor de openbare weg. Door de jaren heen werd hij langzaamaan helaas minder betaalbaar, maar nog altijd is de Subaru Impreza WRX een icoon. Subaru Impreza

Karakteristieke klassieker: Lancia Delta HF Integrale

Nog ver voordat bovenstaande Subaru het levenslicht zag, pakte Lancia met de Delta HF Integrale prijs na prijs. De rallygenen spatten, net als de passie, van deze Italiaan. Helaas is de betrouwbaarheid ook van het oude Italiaanse niveau. Maar als hij rijdt, zijn er weinig auto’s die je meer plezier geven dan deze Lancia Delta HF Integrale. Lancia Delta Hatchback Handgeschakeld 2.0 HF Integrale Front

Overdosis power: Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Dankzij ons belastingstelsel vind je de Jeep Grand Cherokee Trackhawk niet veel. Ze stoten namelijk een aardige wolk CO2 uit. Maar als je er één ziet, vergeet je ‘m niet snel. En terecht, want iedereen mag weten dat je de power van een Lamborghini onder je motorkap hebt. Geen benzine-auto uit dit rijtje is ‘m op dat vlak de baas. Bovendien past er aardig wat in en zit hij lekker vol opties en accessoires. Je komt dus op geen enkel vlak tekort.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Aristocratische asfaltvreter: Rolls-Royce Cullinan

Als je na een rit in de BMW X7 denkt dat je het summum van luxe hebt gezien, nodigen we je graag uit in de Rolls-Royce Cullinan. Deze auto beschrijven heeft eigenlijk geen zin. Deze beleving van weelderigheid is niet in woorden te vatten. Tip: laat je rijden. Kost wat extra, maar na de aanschafprijs van een half miljoen (waarbij je eventueel wat bijlegt of terugkrijgt) maakt dat ook niet meer uit. Rolls Royce Cullinan

Betaalbare alleskunner: Fiat Panda 4x4

Tot nu toe is het allemaal leuk en aardig, maar niet heel betaalbaar – tenzij je voor een exemplaar gaat dat wat ‘liefde’ kan gebruiken. Dat is allemaal totaal anders met de vriendelijk geprijsde (en nog vriendelijker ogende) Fiat Panda 4x4. Italianen gebruiken ’m massaal in de bergen, want in z’n klasse is dit zo’n beetje de meest capabele auto voor minder begaanbaar terrein. Je kunt kiezen voor een zeer recente of zo’n typisch vierkante klassieke Fiat Panda met vierwielaandrijving. Je krijgt hoe dan ook veel waar voor je geld. Fiat Panda Hatchback Rear

Onverzettelijke bruut: Lamborghini LM002

Denk je bij Lamborghini aan snelle supercars en SUV’s die ogen als supercars? Logisch, maar dat is de LM002 niet. Deze terreinwagen was de voorloper van de Hummer en werd gebouwd voor het leger. Hij moest de meest onherbergzame gebieden aankunnen. En dat kon hij. Zo’n besneeuwd bergje moet dus ook geen probleem vormen. Je hebt wel diepe zakken nodig, want ze kosten een paar ton (als je er al één vindt). Daarbovenop komen nog het onderhoud en het verbruik van 1 op 3,5 – als je kalmpjes rijdt.

Emissieloze raket: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo

Het is een hele mond vol, maar dan heb je ook wat. De krachtigste auto in onze lijst is deze elektrische Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. De kans dat je een stoplichtsprint verliest in deze auto is nihil – net als de kans dat je de weg kwijtraakt op alle schermen die erin zitten. De toevoeging ‘Cross Turismo’ betekent dat je een laadruimte tot 1.145 liter hebt. En omdat hij elektrisch is, stoot je niets uit. Jezelf verantwoord katapulteren richting de bergen, dus.

Porsche Taycan SUV Automaat Model,Front

Spartaanse funmobiel: Suzuki Samurai

De Samurai (opvolger van de Suzuki LJ/SJ) heeft een simpel recept: men neme een compacte terreinwagen. En klaar is Kees. Er zit niets extra’s op of aan. Je zult dus de winterjas aan moeten houden terwijl je naar je bestemming hobbelt. En als je die toch aan hebt en er valt geen druppel, gooi dan het cabriodak lekker open. Voor het lawaai in de auto zal het niet uitmaken. Oké, eigenlijk is deze auto niet heel geschikt, maar je hebt wel een leuk verhaal voor later. Suzuki Samurai

Bonus voor de thrillseeker: Renault Clio V6

Eerlijk: de Renault Clio V6 is eigenlijk alleen geschikt voor mensen die fluitend uit een vliegtuig springen en gapen bij het idee dat ze wéér met een leeuw moeten vechten. Op droog wegdek heeft deze auto al een enorm verraderlijke achterkant, dus op sneeuw en ijs is het helemaal spannend. Zonder skibox op het dak kun je bovendien net aan een tandenborstel meenemen in de bagageruimte van 67(!) liter. Maar wat is het toch een leuk autootje. Renault Clio Hatchback Handgeschakeld 3.0-24V V6 RS Rear