De elektrische auto wint in Nederland steeds meer terrein. Het aanbod aan merken en modellen is stevig gegroeid, en het wordt steeds eenvoudiger om een elektrische auto op te laden. Bovendien zijn EV’s stil, comfortabel en zitten ze bomvol met de nieuwste snufjes.

De overstap naar elektrisch komt voor steeds meer Nederlanders dichterbij, maar dat roept de nodige vragen op. We hebben daarom een lijst met de 10 meest prangende vraagstukken samengesteld én beantwoord. De volgende vragen komen aan bod:

  1. Kun je zomaar bij alle laadpalen terecht met je elektrische auto?
  2. Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto?
  3. Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto?
  4. Hoeveel kilometer kan een elektrische auto rijden?
  5. Wanneer worden elektrische auto’s verplicht?
  6. Welke elektrische auto’s kunnen een caravan trekken?
  7. Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?
  8. Wat is de goedkoopste elektrische auto?
  9. Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?
  10. Waarom is een elektrische auto altijd een automaat?

1. Kun je zomaar bij alle laadpalen terecht met je elektrische auto?

Benzine- en dieselrijders zijn gewend bij vrijwel elk tankstation terecht te kunnen. Je rijdt op, vult je auto bij en je betaalt aan de pomp of in de shop. Bij laadpalen ligt dat echter anders. Deze zijn namelijk gebouwd en worden beheerd door verschillende instanties. Dat betekent niet alleen andere laadtijden en soms andere stekkers, maar soms ook een andere toegangspas. Zonder die pas kun je het laadproces niet starten.

Je kunt dus niet zomaar aanschuiven bij een laadpaal en meteen stekkeren. Dat geldt al helemaal als je van plan bent naar het buitenland te reizen. Het loont zeker om uit te zoeken wie de uitbaters van laadpalen zijn en bij welke je een speciale pas nodig hebt.

2. Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto?

Een van de grote voordelen van elektrisch rijden is de lagere prijs die je betaalt om de accu weer vol te krijgen. In een tijd waar een liter benzine al snel € 2 kost, is de gemiddelde prijs voor een kilowattuur stroom zo’n 66 eurocent. Een volle accu voor bijvoorbeeld een Peugeot e-208 kost je zo’n 33 euro. Ter vergelijking: een volle tank voor dezelfde auto op benzine kost gemiddeld zo’n € 86.

Er zijn echter grote verschillen tussen de prijzen, met name omdat je op veel verschillende manieren kunt laden. Het goedkoopst is thuis laden met een eigen installatie. In dat geval betaal je hetzelfde als je doet voor de reguliere stroom, met gemiddelde prijzen van € 0.22 tot € 0.30 per kilowattuur. Heb je geen ruimte voor een eigen laadpaal? Dan zul je meer moeten betalen. Bij openbare laadpalen liggen de prijzen namelijk tussen de € 0.40 en € 0.65. Snelladen is nog duurder: met prijzen van € 0.65 tot € 1.10, zeker aan de snelweg.

Naast de prijzen per kilowattuur kun je bij verschillende uitbaters van laadpalen te maken krijgen met extra kosten, zoals een soort ‘aanbetaling’ om het laadproces te kunnen starten. Bovendien heb je voor sommige laadpalen een speciale pas nodig, die verbonden kan zijn aan een abonnement met een extra maandelijks bedrag. Bovendien zijn de prijzen afhankelijk van de locatie, de aanbieder en – in het geval van laadpalen met dynamische tarieven – het tijdstip, de temperatuur en het seizoen.

3. Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto?

Tot voor kort stimuleerde de Nederlandse overheid het elektrisch rijden door alle volledig elektrische auto’s vrij te stellen van motorrijtuigenbelasting, beter bekend als wegenbelasting. Dat werkte zo goed dat de overheid de belastinginkomsten begon te missen.

Om dat verlies te compenseren werd vanaf 2025 de wegenbelasting gefaseerd weer ingevoerd voor elektrische auto’s. De prijzen zijn gebaseerd op de tarieven voor reguliere benzineauto’s. In 2025 geldt een korting van 75% op het standaardtarief. Voor 2026 wordt dit naar beneden bijgesteld naar 25% korting. Deze korting blijft geldig tot eind 2029, waarna de volle wegenbelasting zal gaan gelden voor elektrische auto’s.

Dat betekent dat je voor de vaak zware EV’s een stuk meer zult betalen dan voor een vergelijkbare benzine-auto. Zo betaal je voor een Tesla Model 3 al € 321 per kwartaal. Bij de vergelijkbare BMW 4 Serie Gran Coupe is dat € 269 per kwartaal.

4. Hoeveel kilometer kan een elektrische auto rijden?

Hoe ver je kunt komen met een elektrische auto hangt sterk af van het type auto dat je kiest. Een kleine stadsauto zal namelijk een kleinere actieradius hebben dan een grote sedan of SUV. Dat komt omdat de actieradius hoofdzakelijk afhankelijk is van het formaat van het accupakket. In een grote auto is nu eenmaal meer ruimte voor een grote accu.

Aan de onderkant van de schaal vinden we daarom stadsauto’s als de Volkswagen e-Up, Honda E en Dacia Spring, met een actieradius van tussen de 160 en 265 kilometer. Wil je veel verder kunnen komen? Dan zul je op zoek moeten naar een veel grotere en duurdere auto. Modellen met de grootste actieradius zijn bijvoorbeeld de Volkswagen ID.7, Mercedes-Benz CLA en de exotische Lucid Air. Deze kunnen tussen de 709 en 883 kilometer afleggen op een volle accu.

Volkswagen ID.7 Hatchback Automaat Pro Business 77 kWh Rear

Let wel: deze gegevens zijn opgegeven door de fabrikanten en zijn het resultaat van een test onder ideale omstandigheden. In de praktijk vallen de cijfers vaak lager uit, onder andere vanwege je rijstijl, de belading van de auto, de buitentemperatuur en je snelheid.

5. Wanneer worden elektrische auto’s verplicht?

In lijn met de Europese Unie heeft de Nederlandse regering een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 ingesteld. Vanaf dat punt mogen er alleen auto’s verkocht worden die geen uitlaatgassen uitstoten.

Let wel: dit gaat om nieuwe auto’s. Het kopen van tweedehands auto’s met brandstofmotoren blijft gewoon toegestaan. De elektrische auto is dus eigenlijk niet “verplicht”. Wel wordt het door de invoering van steeds strengere milieuzones en andere verwachte maatregelen waarschijnlijk steeds minder handig en voordelig om met een ouderwetse verbrandingsmotor te blijven rijden.

6. Welke elektrische auto’s kunnen een caravan trekken?

Bij veel elektrische auto’s zul je tevergeefs zoeken naar een trekhaak. Als deze wel aanwezig was, kon je er vaak slechts een fietsendrager op kwijt. Het maximaal toegestane trekgewicht was namelijk veel te laag. Daar is gelukkig verandering in gekomen.

Met name in het segment van grote SUV’s zijn er inmiddels meerdere modellen die grote caravans mee kunnen zeulen. Zo zijn de BMW iX, Kia EV9, Volvo EX90, Nio EL7 en Nio ET7, Audi Q8 E-Tron en eigenlijk alle EQ-modellen van Mercedes-Benz zeer geschikt om een caravan te trekken, met een maximaal trekgewicht van tussen de 1.800 en 2.500 kilo. Maar ook met een Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Smart #1 (allemaal met een trekgewicht van 1.600 kilo) kom je al heel ver.

7. Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?

Bij een auto op benzine of diesel krijgt slijtage op een gegeven moment vat op de motor. Dat wordt uiteindelijk zo erg dat je de motor moet laten vervangen of naar een nieuwere auto op zoek moet. Maar hoe zit dat eigenlijk met een elektrische auto? Je hebt misschien wel eens gehoord dat er minder onderdelen in zitten en slijtage daardoor een kleinere factor is. Daarbij wordt dan vaak verwezen naar de elektromotoren, maar hoe zit het eigenlijk met de accu?

Het accupakket is het grootste en duurste onderdeel van een elektrische auto. Een vervangende accu kan zomaar tienduizenden euro’s kosten, nog zonder dat er aan de auto gesleuteld is.

Maar hoe lang gaat zo’n accupakket dan mee? Dat hangt af van een groot aantal factoren. Zo zijn er op het gebied van kwaliteitsverschillen tussen automerken en zelfs tussen modellen van hetzelfde merk. Ook is het erg belangrijk hoe de eerste eigenaren de auto behandeld hebben. Hoe ermee gereden is en hoe de accu opgeladen is bepaalt hoe lang het onderdeel in goede conditie blijft. Daarnaast speelt zelfs het weer mee. In zeer warme en zeer koude gebieden hebben de accu’s het extra zwaar.

Omdat veel elektrische auto’s recent op de markt gekomen zijn, is het lastig om in te schatten hoe lang een accupakket gemiddeld mee zal gaan. Er zijn immers nog geen gegevens over deze auto’s. Ruwe schattingen leggen de levensduur op zo’n 10 tot 20 jaar, of 150.000 tot 300.000 kilometer. Veel merken geven 8 jaar en 160.000 kilometer garantie op de accu, waardoor je nog even vooruit kunt.

8. Wat is de goedkoopste elektrische auto?

Over het algemeen zijn elektrische auto’s vrij prijzig, maar de laatste jaren zijn er steeds meer budgetvriendelijke opties bij gekomen. Voor de allergoedkoopste nieuwe EV moet je tegenwoordig aankloppen bij bekende prijsvechters Dacia.

Daar kun je de Dacia Spring al voor € 17.850 bestellen. De kleine crossover komt tot 220 kilometer ver op een volle accu en blijft de Chinese concurrentie ruim voor. Op de tweede en derde plaats vinden we namelijk de Leapmotor T03 (€ 18.900) en Dongfeng Box (€ 23.499).

Dacia Spring Hatchback Automaat Model,Front

9. Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?

Het opladen van een elektrische auto duurt vaak nog een stuk langer dan het bijtanken van een benzine- of dieselmodel. Maar hoeveel langer precies? Daar is eigenlijk geen eenduidig antwoord op. De laadsnelheid hangt namelijk af van meerdere factoren.

Zo gaat het opladen via het reguliere stopcontact uiteraard veel langzamer dan via een snellaadpaal. Zelfs als je de meest krachtige laadpaal gevonden hebt, is dat geen garantie dat je de maximale snelheid kunt halen. Het systeem van de auto moet namelijk ook in staat zijn tot zeer snel laden. Bij oudere en goedkopere modellen met minder krachtige systemen kan het laden daarom uren duren.

De gemiddelde laadtijd van een Volkswagen e-up (van 20% naar 80%) ligt bijvoorbeeld op bijna 3,5 uur met een ‘normale’ lader. Met een snellader wordt dat teruggebracht naar slechts 43 minuten.

De snelst ladende auto die in Nederland aangeboden wordt is de Zeekr 7X. Deze forse SUV kan in theorie in iets meer dan 10 minuten van 20% tot 80% bijladen. In de praktijk zijn er echter geen laadpalen die zo snel stroom kunnen leveren.

10. Waarom is een elektrische auto altijd een automaat?

Bij brandstofauto’s is het vrij normaal dat je moet schakelen. Veel van ons hebben immers ons rijbewijs gehaald in een handgeschakelde auto. Een elektrische auto met een traditionele versnellingspook zul je echter niet vinden. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Dat zit in het verschil tussen een aandrijflijn op brandstof en een aandrijflijn op stroom.

Een elektromotor kan zijn maximale vermogen namelijk altijd leveren. Dat is al zo vanuit stilstand. Je hoeft niet – zoals bij een brandstofauto – eerst op toeren te komen. Versnellingen zijn daardoor niet nodig. De meeste EV’s gaan eigenlijk in 1 versnelling vanuit stilstand naar hun topsnelheid toe.