Alles over het opladen van je elektrische auto
Je elektrische auto opladen is vaak net even anders dan andere apparaten opladen. Dit is niet in de laatste plaats omdat de accu van je elektrische auto veel meer capaciteit heeft dan, laten we zeggen, die van je smartphone. Bovendien heb je de auto soms (bijvoorbeeld onderweg) snel weer nodig, wat een andere manier van opladen vereist. Hoe dit allemaal werkt en wat je moet doen om zo lang mogelijk van je elektrische auto te genieten, lees je in onze informatie over het opladen van de accu.
Vergoeding opladen elektrische auto
Gratis je elektrische auto opladen is (vrijwel) nergens mogelijk. Het kan dat bepaalde bedrijven het aanbieden als ‘lokkertje’ of extra dienst, maar in de regel betaal je voor de stroom die je afneemt. Deze vergoeding voor het opladen van je elektrische auto is afhankelijk van het laadpunt: aanbieders van laadpalen en snellaadstations bepalen hun eigen prijs en thuis bepaalt jouw energieleverancier wat je betaalt. Bij een mix van thuis laden, openbare laadpalen en af en toe snelladen is echter € 0,60 per kWh (waarbij je, afhankelijk van de auto, grofweg 20 tot 100 kWh afneemt) een goed uitgangspunt.
Waar je elektrische auto opladen: via gewoon stopcontact, laadpaal of snellader?
Je elektrische auto opladen kan op verschillende manieren. Zo kun je thuis gewoon een stekker in het stopcontact steken (al wordt dit niet aangeraden) of een laadpaal laten installeren, de auto aan een laadpaal op straat zetten of in een mum van tijd opladen bij een snellaadstation. Al deze verschillende manieren van opladen hebben zo hun eigen voor- en nadelen die we hieronder toelichten.
Opladen via het stopcontact: traag en onveilig
Het is mogelijk om je auto op te laden via het stopcontact, maar het is niet aan te raden. Ten eerste omdat de laadtijd behoorlijk lang is. De maximale capaciteit van een stopcontact is 2,3 kW. Deel de capaciteit van je accupakket (doorgaans 40 tot 100 kWh) door 2,3, en de uitkomst is het (grote) aantal uren dat er nodig is om een lege accu volledig op te laden. Daar komt nog bij, dat de laadkabel aan een stopcontact brandgevaarlijk heet kan worden. Je snapt dus dat laden aan het stopcontact – zelfs bij lage energietarieven – sterk wordt afgeraden.
Opladen aan de laadpaal thuis: lekker makkelijk
Als je er de mogelijkheid voor hebt, is een laadpaal bij je huis wel zo comfortabel. Terwijl je ’s nachts in bed ligt, laadt je auto op. Dat is nog makkelijker dan tanken. De keerzijde is wel, dat snelladen op deze manier niet kan. Reken erop dat je toch al snel vijf tot acht uur verder bent voordat je op pad kunt (afhankelijk van de laadpaal en de auto). Als de stroomtarieven de pan uit rijzen, kan het bovendien zo zijn dat je aan een publieke laadpaal goedkoper uit bent. Lees hier meer over het thuis opladen van je elektrische auto.
Opladen bij een openbare laadpaal: vaak voordelig
De openbare laadpaal is veelal sneller en – bij exorbitante stroomtarieven thuis – goedkoper dan een eigen laadpaal. Je moet wel net het geluk hebben dat er een paal vrij is. Daarnaast heb je meestal een abonnement nodig om zo’n paal te kunnen gebruiken. Je krijgt dan een pasje waarmee je je bij de paal kunt identificeren. Hier vind je meer informatie over zo’n laadpas. Een ander nadeel is, dat je niet te lang bij zo’n paal kunt staan. Is je auto vol en haal je hem niet op tijd weg, dan kun je een boete krijgen. Lees meer over deze laadpalen.
Opladen met een snellader: snel, maar niet zonder nadelen
Zo snel als benzine tanken wordt het niet, maar een auto binnen een kwartiertje – of zelfs nog iets sneller – naar tachtig procent laden, is eenvoudig mogelijk bij een snellaadstation. Het kost wel iets meer dan opladen aan een laadpaal, maar onderweg is het de ideale oplossing – en nog steeds meestal goedkoper dan tanken. Voor een optimaal functionerende accu is het beter om niet uitsluitend te snelladen.

Tips voor het opladen van je elektrische auto
- Zorg dat je voor aan de laadpaal een lange laadkabel bij je hebt, zodat je geen hinder ondervindt van auto’s die tussen jou en een laadpaal geparkeerd staan.
- Een eigen wallbox of laadpaal is beter dan een stopcontact.
- Het beste is, om de accu’s zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% opgeladen te houden.
- Snelladen is wel zo makkelijk, maar minder goed voor je accu. Doe dit dus alleen als het echt nodig is.
- Verwarm je auto (en vooral de accu) voor als je oplaadt en wegrijdt, zeker in de koude maanden.
- Rijd regelmatig (minimaal 2 tot 3 keer per maand) met een elektrische auto om de accu in goede staat te houden.
- Bij lange stilstand blijft je accu in de beste staat als hij tussen de 30 en 80% opgeladen is. Helemaal ideaal is het, als je de accu voor 50% oplaadt voordat je de auto wegzet.
- Staat je auto in de vrieskou? Zorg dat hij minimaal 40% acculading heeft of laat hem aan een laadpaal staan en verwarm hem lichtjes.
- Is het niet per se nodig om te laden? Doe het dan niet. Veelvuldig korte beetjes laden gaat ten koste van het aantal beschikbare laadcycli.
