2024 staat voor de deur en de automarkt blijft zich constant ontwikkelen. Die ontwikkelingen gaan gepaard met trends, die van invloed kunnen zijn op hoe jij een auto koopt. Ben je hier tijdig van op de hoogte, dan weet je beter wat je kunt verwachten. Hoe ontwikkelt de Chinese markt zich? Gaan we eindelijk meer elektrische stationwagens zien? En hoeveel makkelijker gaat het kopen van een occasion worden? Ben je voor 2024 van plan een auto te kopen, nieuw of gebruikt, en wil je weten welke trends zich zullen voordoen? Wij helpen je verder.

HiPhi

1. De Chinese opmars gaat door

De enorme toename van Chinese autofabrikanten op de Europese markt is een opvallend verschijnsel. Deze – veelal elektrische – auto’s zijn zeer concurrerend geprijsd en doen qua kwaliteit in veel gevallen weinig tot niets onder voor hun Europese vakgenoten. Veel fabrikanten uit China hebben al meerdere modellen aangekondigd voor 2024 en het valt te verwachten dat ze voorlopig nog niet klaar zijn. Het wordt zeer interessant om te zien wat de Europeanen hier tegenover gaan stellen en merken als Citroën en Renault beginnen hier een antwoord op te krijgen, met betaalbare en toch hoogwaardige EV’s in de planning.

2. Level 3 autonoom rijden wordt gangbaarder

Er zijn zes niveaus van autonoom rijden:

  • Level 0 - Geen enkele vorm van autonomie, enkel zaken als cruise control of een dodehoekwaarschuwing. De bestuurder bedient vrijwel alles.
  • Level 1 - De auto beschikt over minimaal 1 systeem dat de bestuurder actief ondersteunt. Denk bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control.
  • __Level 2 _- Dit niveau heet ook wel hands-off en wordt steeds meer gemeengoed. Hierbij kan de auto zelfs sturen, accelereren en remmen. De bestuurder mag het stuur niet te lang loslaten, anders komt er een waarschuwing.
  • Level 3 - Dit heet ook wel eyes-off, wat betekent dat de auto bijvoorbeeld op de snelweg voor langere tijd alles zelf kan doen. Mocht de situatie te complex worden, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd.
  • Level 4 - Onder gunstige weersomstandigheden kan de auto complexe handelingen uitvoeren, zoals het oprijden van een kruising en het nemen van op- en afritten. Wordt het weer slecht, dan kunnen de camera’s de situatie niet goed inschatten.
  • Level 5 - Volledige autonomie, onder alle omstandigheden. Dit staat ook wel bekend als mind-off, omdat de auto alles zelf doet.

Momenteel zitten we qua gangbare techniek op level 3 en dit is voornamelijk gereserveerd voor de meer exclusieve auto’s, onder andere van enkele Duitse en Chinese merken. Deze fabrikanten zijn tevens bezig met het ontwikkelen van auto’s die aan de criteria van level 4 voldoen, maar in veel gevallen zit wetgeving in de weg. Dat betekent dat dergelijke auto’s enkel op beperkte plekken kunnen rijden, een fenomeen dat bekendstaat als geofencing. In 2024 zullen steeds meer auto’s voldoen aan level 3 en wordt de techniek steeds toegankelijker. Steeds minder exclusief, steeds meer mainstream.

3. Krijgt de elektrische stationwagen meer ruimte?

Elektrische gezinswagens zijn vooralsnog voornamelijk SUV’s of middelgrote hatchbacks. De elektrische stationwagen loopt een stuk minder hard en dat komt voornamelijk door het feit dat veel fabrikanten het (nog) niet aandurven. De stationwagen is namelijk vooral een Europees fenomeen, terwijl de SUV wereldwijd aanslaat. En dan is het veiliger en makkelijker om je te richten op de SUV. Er zijn echter meerdere merken die een elektrische stationwagen hebben gepland voor 2024, waaronder BMW en Volkswagen. Slaat dit aan, dan is er wel degelijk een toekomst voor de stationwagen met elektrische aandrijving.

snel ontwikkelde technologie van elektrische auto-s

4. De EV krijgt een groter marktaandeel

Hoewel de belastingregels omtrent elektrische auto’s gaan veranderen, is de verwachting dat de EV een steeds groter marktaandeel krijgt. Dit ondanks het feit dat je vanaf 2026 het volle pond gaat betalen aan wegenbelasting. Tegelijk lijkt het erop dat de groei minder explosief gaat zijn dan enkele jaren geleden, toen de EV vanuit het niets opeens in grote aantallen werd verkocht. Er ligt echter een potentieel probleem op de loer, dat te maken heeft met de enorme vraag naar onderdelen. Daarover lees je hieronder meer.

5. De vraag naar microchips blijft een knelpunt

De vraag naar onderdelen voor nieuwe auto’s die vol technische accessoires zitten, is onverminderd groot. En dat is al een paar jaar een serieuze bottleneck. De toevoer van microchips staat al langere tijd onder druk en dat verandert niet als de vraag groter wordt. En die vraag wordt groter, want de technische ontwikkelingen blijven elkaar opvolgen. Het positieve punt? Dit hebben we al eens meegemaakt en er zijn dus al lessen geleerd. Laten we hopen dat die geleerde lessen hun uitwerking zullen hebben en dat de toevoer van onderdelen blijft voldoen aan de vraag.