Twintig jaar geleden waren nog ruim een half miljoen auto’s in Nederland voorzien van een autogastank. Nu zijn het er minder dan tweehonderdduizend. Autogas (of LPG) geldt als een uitgesproken milieuvriendelijke en (bij hoge kilometrages) goedkope autobrandstof. Waarom daalt deze populariteit?

Hogere CO2-uitstoot

Autogas is in het algemeen veel milieuvriendelijker dan benzine en dieselbrandstof. De overheid meet de schadelijkheid van brandstoffen altijd aan de hand van de uitstoot van CO2 (kooldioxide). En dat is nu juist een punt waarop extreem zuinige dieselmotoren tegenwoordig een streepje voor hebben. Daardoor raakt de milieuvriendelijkheid van LPG ondergesneeuwd. Dat gegeven kan aarzelende kopers over de streep trekken richting hybride of elektrisch.

Onderhoudskosten en belasting

Wie met autogas wil gaan rijden moet investeren in de inbouwkosten van een autogasinstallatie. Daarbij komen de kosten voor extra onderhoud (vaak later, in verband met de APK). Ook is de wegenbelasting hoger, omdat het gewicht van de autogastank de auto in een hogere gewichtsklasse duwt. Ten slotte ligt het brandstofverbruik van LPG twintig procent hoger dan dat van benzine.

Hogere bijtelling

Autogas is gezien de investeringskosten vooral interessant voor automobilisten die veel kilometers maken. Met name lease-rijders zouden dus gecharmeerd moeten zijn van autogas. Maar het tegendeel is waar. Het zijn vooral particuliere rijders die op gas rijden, voornamelijk door de onvoordelige bijtelling.