Nieuws

Wie van de drie kwam 2017 het beste door?

Duitsland zit vol met autofabrikanten die wereldwijd de markten domineren. Drie van deze merken, Mercedes, BMW en Audi, staan echter regelrecht tegenover elkaar als het gaat om de verkopen binnen het zogenaamde premiumsegment. De afgelopen jaren zagen we dat deze fabrikanten regelmatig van plaats wisselden. In dat opzicht was 2017 heel anders; nu het jaar aan zijn einde is gekomen kunnen we stellen dat de fabrikanten stuk voor stuk hun positie behielden. Sterker nog, ieder verstevigde de positie.

autoverkopen-mercedes-bmw-audi-2017.png

Zodoende was het Mercedes dat afgelopen jaar wederom het beste uit de bus kwam. Het merk sloot het jaar af met maar liefst 2.424.369 verkopen. Wanneer de Duitsers de randverkopen (zoals Smart) niet meerekenen, komen ze uit op een minstens zo verbijsterende 2.289.344 verkochte auto’s, en dat zijn de cijfers waar uiteindelijk naar gekeken wordt. Het merk profiteerde sterk van de groeiende vraag naar SUV’s, en verkocht daarnaast bootladingen aan E-Klasses en C-Klasses.

Waar BMW in 2016 nog 80.000 auto’s minder verkocht dan Mercedes, incasseren ze in 2017 een flinke klap van ruim 200.000 auto’s. Desondanks verkocht BMW in 2017 meer dan 2 miljoen auto’s, een resultaat waar ze ongetwijfeld blij mee zullen zijn. Nog blijer zijn ze met het feit dat de BMW Group in zijn geheel zelfs meer auto’s verkocht dan Mercedes. De club uit Beieren verkocht in 2017 in totaal 2.463.526 voertuigen, waarmee ze de rest mooi te kijk zetten. Tenslotte was het ook op de M-afdeling goed feest; de performance-divisie van BMW zag haar verkopen met liefst 19,1 procent stijgen.

Van de drie grote Duitse premiummerken was Audi de enige die de magische grens van 2 miljoen verkochte auto’s nog niet wist te doorbreken. Daarbij kan het merk ook niet smokkelen met extra verkopen van een dochteronderneming, zoals Mercedes en BMW dat wel kunnen met o.a. Smart en MINI. Hoe dan ook kunnen de Duitsers redelijk tevreden terugblikken op het jaar. De autofabrikant begon het jaar namelijk dermate slecht, maar wist het in de slotfase nog een positieve draai te geven. Zodoende sluit het merk 2017 met een positieve stijging van 0,6 procent, mede dankzij sterk groeiende markten in de Verenigde Staten, China en de thuisbodem.