Het wachten is voorbij.
BMW heeft vandaag na een lange campagne eindelijk de doeken getrokken van de volledig nieuwe X7. Ruim een jaar nadat BMW het studiemodel onthulde, is de grote zevenzits SUV ter wereld gekomen. Dit betekent dat BMW zich mag gaan mengen in het gevecht met Land Rover en Mercedes.
De BMW X7 krijgt een design dat past bij de klasse waarin de auto zich bevindt. Alles aan de auto is groot, zo ook de niet te vermijden nieren in de neus. De dimensies liegen er eveneens niet om. De bolide is ruim 5,1 meter lang, 2 meter breed en 1,80 meter hoog. Dankzij de wielbasis van 3,1 meter is de binnenkant net zo enorm. Hetzelfde geldt voor de kofferruimte, waar we na het neerklappen van een aantal stoelen meer dan 2.100 liter bemerken.
De BMW X7 krijgt in totaal vier verschillende motoren, maar drie daarvan komen slechts naar Europa. Wij lopen de krachtigste versie mis: de xDrive50i met 462 pk uit een 4,4-liter V8. Wel krijgen we de xDrive40i (340 pk), de xDrive30d (265 pk) en M50d (400 pk). Ieder van deze configuraties is voorzien van een 3-liter zes-in-lijnmotor. De eerste is een benzine, de andere twee zijn diesels. Ieder van de uitvoeringen krijgt standaard een achttraps automaat.
Prijzen zijn momenteel nog niet bekend. BMW laat wel weten dat de in de Verenigde Staten gebouwde X7 in maart op de markt moet verschijnen.