De kaarsjes zijn uit.

Er is eindelijk een einde gekomen aan het eindeloze wachten op de Rolls-Royce Cullinan, de allereerste SUV van het luxe Britse automerk. Nu het resultaat onthuld is, kunnen we stellen dat het het wachten waard is geweest.

De Rolls-Royce Cullinan is, uiteraard, één gigantische bal van ordinaire luxe. Dankzij het Bespoke-programma is de wagen exact uit te voeren naar de wensen van de klant. Dit zorgt ervoor dat de wagen, in combinatie met zijn authentieke uiterlijk en ongeëvenaarde interieur, direct op de netvlies staat gebrand. De Cullinan is 5,34 meter lang, 2,16 meter breed en 1,84 meter hoog. De wielbasis van 3,3 meter geeft de wagen binnenin zeeën van ruimte. Achterin de kofferbak zelfs 1.930 liter, in de meest gunstige configuratie.

rolls-royce-cullinan-achter.jpg

De Britten vonden het voor de Cullinan bijzonder belangrijk dat de wagen ook naast het asfalt bestuurd kan worden als hun gewone straatauto’s. Hiervoor moest het luchtveringsysteem herontworpen worden, zodat ‘Magic Carpet Ride’ ook in off-road omstandigheden duidelijk merkbaar is. De wagen is grotendeels van aluminium en is, net als de nieuwe Phantom, gemaakt op het zogenaamde ‘Architecture of Luxury’.

De Cullinan is de eerste vierwielaangedreven Rolls-Royce ooit, en is tevens vierwielgestuurd. De enorme SUV wordt aangedreven door een 6,75-liter V12 die 571 pk en 850 Nm koppel produceert. De grote Brit is begrensd op 250 km/u en schakelt middels een ZF8-transmissie.

rolls-royce-cullinan-binnen.jpg