De Microlino komt naar Nederland. Dit bijzonder kleine en apart vormgegeven autootje wordt door een kleine elektromotor aangedreven en biedt plaats aan twee personen. Qua vormgeving is hij duidelijk geïnspireerd op de BMW/Iso Isetta, een auto die in de jaren vijftig en zestig werd geproduceerd. Wat het gaat kosten, is nog niet duidelijk.
Retro troef bij de Microlino
In de jaren vijftig was de Isetta een autootje dat dankzij zijn bijzondere vormgeving en minuscule afmetingen een speciaal plekje kreeg in de automobielhistorie. Dit autootje had een portier aan de voorzijde, dat opengeklapt werd en toegang verschafte tot het interieur. De Microlino is duidelijk geïnspireerd op dit ontwerp en brengt zodoende een moderne interpretatie van de Isetta op de markt. De aandrijving gaat dit keer niet via een compacte benzinemotor, maar gebeurt volledig elektrisch.
Kleine actieradius voor een kleine Microlino
Waar fabrikanten van elektrische auto’s elkaar aftroeven om een zo groot mogelijke actieradius te creëren, is de Microlino op dit front vrij eenvoudig. Kopers kunnen kiezen uit elektromotoren die de auto in staat stellen om 95, 175 of 230 kilometer te rijden op een volle accu. Voor een stadsauto van dit formaat is dat meer dan genoeg. Aangezien de topsnelheid is beperkt tot 90 kilometer per uur, is het sowieso geen auto waarmee je met veel plezier de snelweg opdraait. Voor korte (stads)ritjes is hij echter zeer geschikt.
Ruimte binnenin de Microlino
Zoals je mag verwachten is het vrij krap in de Microlino, al biedt de bagageruimte toch genoeg plaats voor de meeste dagelijkse klusjes. Reken er niet op dat je koffers kunt meenemen, maar de boodschappen passen prima. Voorin is plaats voor twee personen en niet veel meer. Wil je de afmetingen vergelijken met een bestaande auto, denk dan aan de originele Smart.
Prijzen en uitvoeringen Microlino
Wat de Microlino gaat kosten, is nog niet duidelijk. Hier zal ongetwijfeld snel het nodige over bekendgemaakt worden. Hij zal de strijd aan moeten gaan met bijvoorbeeld de Opel Rocks Electric, wiens prijzen beginnen rond de €8.500. Qua vormgeving en guitigheid staat de Mircolino voorlopig met 1-0 voor. En aangezien de Opel geen bagageruimte heeft, heeft de Microlino nog wel wat meer punten voor.