Het Chinese HiPhi heeft een aantal auto’s gepresenteerd dat naar Europa komt en waar veel van de aandacht uitgaat naar de SUV’s X en Y, mag de HiPhi Z zeker niet vergeten worden. Dit wordt een zogenaamde Grand Tourer met vier deuren, die barst van de luxe en techniek. En dan hebben we het nog niet eens over de vormgeving gehad.

Spectaculaire lijnen voor de HiPhi Z

Dat HiPhi niet bang is om zijn auto’s een futuristisch voorkomen te geven, bewezen de eerder genoemde modellen al. Maar de HiPhi Z lijkt helemaal rechtstreeks uit een sci-fi set te zijn weggereden. De fabrikant heeft nog lang niet alles prijsgegeven, maar wat we al kunnen zien, ziet er buitengewoon spectaculair uit. De verlichting rondom, de dikke achterspoiler en de panelen achterop – waarmee je berichten naar medeweggebruikers kunt sturen – zijn slechts enkele voorbeelden.

Gissen naar prestaties van de HiPhi Z

Hoewel HiPhi nog geen details heeft prijsgegeven over de prestaties van deze auto, kunnen we al wel het nodige raden. Het lijkt er namelijk op dat de HiPhi Z op technisch vlak veel gemeen heeft met de HiPhi X. En laatstgenoemde is geen kinderachtige EV. Met een actieradius van meer dan zeshonderd kilometer (kleine slag om de arm is altijd slim bij dit soort getallen) en prestaties die – bij de krachtigste versie – menig sportwagen doen blozen, is het een geduchte concurrent voor de gevestigde orde.

Draaibaar infotainmentscherm

Een interessant onderdeel van de HiPhi Z is zijn infotainmentscherm. Dat is horizontaal en verticaal in te stellen en staat op drie ‘armpjes’, die het scherm kunnen roteren. Tegelijk past het scherm zich automatisch aan aan de stand van de stoelen en natuurlijk bedien je zo’n beetje de hele auto ermee. Verder komt de HiPhi Z niets tekort op het gebied van technische innovatie en behoren zaken als autonoom parkeren tot de uitrusting.

Prijzen HiPhi Z liegen er niet om

Dit alles komt niet tegen spotprijzen. HiPhi heeft in Duitsland al prijskaartjes gehangen aan de Z en daaruit blijkt dat je niet hoeft aan te komen met minder dan een ton. Hiermee is de HiPhi Z duidelijk prijziger dan zijn tegenhanger van Tesla en lijkt hij meer in de buurt van Audi en Porsche te komen. Wat de exacte kosten gaan worden zal de toekomst moeten uitwijzen, maar de tijd dat een Chinese auto altijd een prijsknaller was, lijken definitief voorbij.