Nieuws

Een overwinning, op een bepaalde manier.

Terwijl nagenoeg ieder automerk afscheid neemt van de diesel, besluit Kia een vrij gedurfde zet te doen. De Koreanen gaan aan de haal met een hedendaagse techniek, maar combineren deze met de bijna verbannen zelfontbrander. Het resultaat mag er echter wezen. Niet alleen dat, want de Koreanen zullen de nieuwe aandrijflijn de komende jaren in verschillende auto’s plaatsen.

De nieuwe aandrijflijn gaat door het leven als EcoDynamics+ en maakt gebruik van een 48-volt elektromotor. Kia heeft hiermee het brandstofverbruik en de CO2-emissies weten te drukken. Mede dankzij de Selective Catalyctic Reduction unit wordt de uitstoot met vier procent gedrukt, volgens de WLTP-cyclus.

48v-mild-hybrid.jpg

De aandrijflijn opereert in twee verschillende standen: Motor en Generator. In de eerste van die twee geeft de Mild-Hybrid Starter-Generator de motor 10 kW aan elektrische ondersteuning, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt. Kies je voor Generator, dan slaat de motor kinetische energie op die tijdens het remmen of uitrollen is opgewekt.

De EcoDynamics+ aandrijflijn komt in de tweede helft van 2018 op de markt met de Sportage. Later introduceert het merk de aandrijflijn in andere Kia’s, zoals de nieuwe Ceed.