Nieuws

Korea zet in op een groter elektrisch wagenpark.

Hyundai onthult vandaag de tweede elektrische auto die de Koreaanse autofabrikant ooit heeft geproduceerd. Na de IONIQ volgt nu de elektrische KONA, een compacte SUV met een respectabele reikwijdte. De KONA Electric is helemaal van deze tijd, mét allerlei slimme veiligheidssystemen, maar zónder versnellingspook.

De KONA Electric krijgt bij introductie twee verschillende uitvoeringen, met als voornaamste verschil het rijbereik. De ene heeft een accupakket van 39,2 kWh, de ander beschikt over 64 kWh. De auto’s hebben respectievelijk 135 pk en 204 pk, maar produceren beide 395 Nm aan koppel.

hyundai-kona-electric-achter.jpg

Het instapmodel rijdt op zijn best 300 kilometer ver, de duurdere verteert er 470. Wanneer je de 100 kW snellader gebruikt, laad je de auto tot 80 procent op in 54 minuten. Gebruik je de normale oplader, dan duurt het respectievelijk 6 uur en 10 minuten en 9 uur en 40 minuten.

Ten opzichte van de normale KONA groeit hij 1,5 cm in hoogte en 1 cm in lengte, waarmee de bagageruimte van 361 liter naar 373 liter groeit. Het interieur gaat er ook op vooruit, dankzij de komst van twee 7" schermen. De ene voorziet de bestuurder van allerlei informatie, de ander functioneert als infotainmentsysteem. Herkennen doe je de KONA Electric aan zijn grijze dak en spiegels, evenals zijn unieke ‘grille’.

De auto verschijnt naar verluidt aankomende zomer op de Nederlandse markt.

hyundai-kona-electric-interieur.jpg