Het Chinese moederbedrijf Chery wil vanaf 2024 met de Omoda 5 EV de Nederlandse markt bestormen. De Omoda 5 is een ruime vijfdeurs SUV, die in het thuisland al bestaat als benzinemodel. De volledig elektrische variant zal volgend jaar zijn weg naar de Nederlandse kopers moeten vinden. En dat zou zomaar een succes kunnen zijn, want de uitgebreide selectie Chinese merken die eraan komen – en er al zijn – bieden in de regel veel auto voor je geld.

Omoda 5 EV mengt zich in drukke markt

Omoda heeft de 5 al als benzinemodel, maar voor Nederland (en Europa) wordt enkel gebruik gemaakt van elektrische auto’s. De eerste auto die gepresenteerd is, is de Omoda 5 EV. Dit is een vrij ruime SUV, die toegevoegd kan worden aan de steeds langer wordende lijst met vrij ruime, elektrische SUV’s. Wat Omoda brengt dat de 5 EV onderscheidt van de reeds gevestigde namen, zal in een later stadium moeten blijken.

Al wel 5 sterren voor veiligheid

De tijden dat auto’s uit China gewantrouwd werden vanwege hun gebrekkige veiligheid, liggen achter ons. De Omoda 5 EV heeft de Euro NCAP-crashtests met vlag en wimpel doorstaan. De SUV kreeg de hoogste waardering, in de vorm van 5 sterren. Die waardering werd toegeschreven aan het benzinemodel, maar aangezien de elektrische variant vrijwel gelijk is aan zijn broertje, zal het met de veiligheid wel goed zitten.

Rij je in 2024 in een Omoda 5 EV?

Veel concrete informatie is er nog niet over de Omoda 5 EV, maar de fabrikant heeft zijn zinnen gezet op een debuut in de zomer van 2024. Precieze specificaties over het accupakket, de prestaties en natuurlijk de prijs zijn er nog niet. Reken er echter op dat Omoda gebaat is bij concurrerende prijzen, omdat het zich moet onderscheiden ten opzichte van de bestaande merken. Wil je klanten verleiden om in te stappen bij een onbekend merk, dan zal de prijs zo’n beetje het eerste zijn waar potentiële kopers naar kijken.