Japanners zijn historisch gezien goed met technologie, maar hoe doen ze het met autonome auto’s?
Met het oog op de toekomst onthult Toyota op de meest toepasselijke beurs hun nieuwe autonome technieken. Echter niet met hun eigen auto, maar met een op de Lexus LS 600hL gebaseerd studiemodel waarmee ze de technieken zullen demonstreren. De dochterfabrikant heeft in de Verenigde Staten, waar de beurs wordt gehouden, immers een betere en vooral luxere reputatie.
Het Platform 3.0, zoals de nieuwe techniek heet, bouwen voort op de opgedane ervaringen en hanteert drie basisprincipes. De eerste hiervan heeft betrekking tot perceptiemogelijkheden en proberen de toon te zetten voor het toekomstige autonome rijden. Het tweede principe richt zich op de apparatuur, die op elegante manier geïntegreerd moet zijn in de auto. De derde is misschien wel het meest belangrijk, want hiermee willen ze de techniek klaarmaken voor massaproductie.
In de praktijk converteren ze dit naar sensoren die tot 200 meter kunnen meten, rekening houden met alle 360 graden rondom de auto en op fraaie manier in de wagen verpakt zijn.