Rijtest

De nieuwe Audi A6 is één van de laatste wapenfeiten in het luxe-segment van Audi. Na de nieuwe A8 en A7 moest logischerwijs ook de A6 vernieuwd worden. Mocht u af en toe denken “dit heb ik eerder gelezen” dan was dat waarschijnlijk bij de rijtest van de A7 of A8. Er zit nogal wat overlap in het geheel namelijk.

Audi heeft bij het uiterlijk van de nieuwe A6 gekozen voor een eerbetoon aan de UrQuattro. Langzaamaan beginnen ze wat heritage te kweken bij het merk met de vier ringen en ze laten geen kans onbenut om daar gebruik van te maken. De duidelijk gevormde wielkasten en ook de zwarte balk waarin de achterlichten zitten, zijn verwijzingen naar de UrQuattro. Wat verder belangrijk is om te weten, is dat men veel gewerkt heeft met gewichtsbesparende materialen. Het chassis en plaatwerk bestaat voor grote delen uit aluminium. Het geheel is overigens zo gevormd dat er drie horizontale lijnen terug te vinden zijn op de auto: de daklijn, schouderlijn en lijn in de portieren moeten ervoor zorgen dat de A6 laag lijkt. Al met al lijken ze daar aardig in geslaagd.

Audi-A6-C8-2018-rear.jpg

In het interieur ook veel herkenning: de middenconsole met twee grote touchscreens zijn voorzien van haptic feedback en lijken één op één overgenomen te zijn uit de Audi A7. Afhankelijk van de gekozen weergave op dit scherm krijg je andere bedieningsmogelijkheden op het onderste scherm. Ik ben geen fan van touchscreens in auto’s, omdat ze meestal omslachtig zijn in gebruik. Audi heeft dit echter bijzonder goed voor elkaar.

Audi-A6-C8-2018-inside.jpg

Motorisch gezien is er net als bij de A7 de keuze uit een 50 TDI en een 55 TFSI. Die laatste is goed voor 340 pk en 500 Nm uit een 3.0 zescilinder. Die motor voelt lekker gretig, zeker met de variabele systemen op deze auto in de modus Sport. De besturing wordt dan wel wat zwaar, zonder extra gevoel te bieden. Het zal ongetwijfeld door de extra pk’s komen en het fijnere motorgeluid, maar deze A6 leent zich meer voor een potje gummen dan de A7 50 TDI die we een tijdje geleden reden.

Alles bij elkaar is de nieuwe Audi A6 een geslaagde zakensedan, vooral op het gebied van bediening en interieur laat de Audi zijn concurrentie namelijk ver achter zich. Een A7 is misschien wat excentrieker, maar als gewoon al gek genoeg is, kun je je aan de A6 geen buil vallen. En hij is nog iets goedkoper ook.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=67m8zdnZNLA