Rijtest

Audi introduceerde de Q3 in 2011 en ik vroeg me af: wat moet Audi met zo’n kleine crossover? Maar de Q3 werd een enorm succes. Dat succes is deels te danken aan de sterk zichtbare familieband met de grotere Q-modellen. Zeven jaar later, nu Audi van mening is dat het merk “gevestigd” is, mogen de modellen wat meer een eigen gezicht krijgen. En dat resulteert erin dat de nieuwe Q3 een eigen karakter heeft. De neus is hoger geworden om meer SUV-ish over te komen, de wielkasten zijn meer gespierd en aan de achterkant vinden we geen uitlaten meer. Hetgeen we zien is “een stijlelement om mensen die uitlaten willen zien tevreden te houden.”

In het interieur valt het grote multimediascherm op. Ook het instrumentencluster is altijd digitaal en optioneel is er de Virtual Cockpit. Iets anders dat opvalt is een baan grijs alcantara bovenop het dashboard. Op de plek waar in de A6 en A7 het “bedieningsscherm” zit, is in de Q3 gekozen voor een paneel met daarop de startknop en een bedieningsknop voor de radio. Als je de knop naar links of naar rechts ‘klikt’ wissel je van nummer of zender. Dat laatste werkt niet heel intuïtief en doordat er zoveel loze ruimte overblijft op het paneel vraag je je af waarom er niet gewoon voor gekozen is om een paar toetsen toe te voegen om de bediening eenvoudiger te maken.

audi-q3-scene

De extra centimeters wielbasis zijn ten goede gekomen aan de inzittenden en de kofferruimte. De achterbank is vijftien centimeter verschuifbaar, wat kan zorgen voor nog meer ruimte in de kofferbak.

De automaat is soms net een beetje te lui met terugschakelen bergop en ondanks dat de 2.0 TSI in het vooronder goed is voor 230 pk en 350 Nm voelt de auto dan toch wat traag. Deze Q3 45 gaat in 6,2 seconden naar de honderd en de topsnelheid bedraagt 233 kilometer per uur. Verder valt op dat het onderstel zich bijzonder kranig weert, zelfs op een aantal door regen en modderstromen aangetaste wegen.

Wil je een nieuwe Audi Q3 bestellen dan moet je nog heel even wachten tot Audi Nederland ons de officiële prijzen laat weten. Motorisch zal er dan keuze zijn uit 1.5 en 2.0 benzine en diesels, variërend van 150 tot 230 pk sterk. In november zullen de eerste Q3’s op de weg verschijnen.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.