Rijtest

De Audi Q8 is het antwoord op de rare kruisingen tussen een SUV en een coupé. Dat is ooit gestart door SsangYong, daarna opgepakt door BMW (X6 en X4) en ook door Mercedes-Benz.

Zoals Audi het zelf omschrijft biedt de Audi Q8 de ruimte van een SUV, gecombineerd met de sportieve carrosserielijn van een vierdeurs coupé. De designers van Audi zijn er drukker mee geweest dan bij BMW en Mercedes-Benz, want de Q8 is veel ingrijpender verandert dan bijvoorbeeld de X6 en GLE Coupé. Bij de concurrentie werd alleen het dak iets ingekort en de achterklep schuiner gedrukt. Aan de Q8 hebben de designers (en engineers) van Audi duidelijk meer werk gehad.

De Q8 deelt de technische basis uiteraard met de Q7, maar rijdt iets scherper. Al zijn de verschillen uiteraard erg beperkt. Voor zo’n grote (en hoge) auto helt de Q8 maar weinig over en er zijn bakken vol met grip. Dat alles met dank aan quattro vierwielaandrijving en de moddervette 285/40 banden rondom.

Audi-Q8-50-TDI-achterkant

Voor de voortstuwing kiest Audi in eerste instantie voor de 50 TDI. Gezien de nieuwe naamgeving van Audi is dat helaas geen vijf liter grote diesel, het cijfer van 50 geeft aan hoeveel vermogen de Q8 heeft. Onder de motorkap is de bekende 3.0 TDI te vinden. In deze trim produceert de V6 zo’n 286 pk en 600 Nm max koppel. Voor de topsnelheid hoeft de begrenzer niet in actie te komen, want bij 245 km/u wint de luchtweerstand het van de diesel-pk’s. De sprint naar de 100 doet de Q8 in 6,3 seconden.

Toch blijft het vreemd, alsof Dieselgate nooit is geweest biedt Audi de Q8 op dit moment dus alleen als “krachtige en zuinige 50 TDI met 210 kW/286 pk.” Daarnaast is de versnellingsbak eigenlijk te traag. Volgend jaar komt Audi echter met de Q8 45 TDI (170 kW/231 pk) en Q8 55 TFSI (250 kW/340 pk). Qua motoren is de spoeling wat dat betreft wat dun, maar daar zullen ze hard mee aan het werk zijn in Ingolstadt. Hopen we.

Audi-Q8-50-TDI-dashboard

Aan goodies geen gebrek, want de Q8 is (afhankelijk van de uitvoering) voorzien van vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner. Om de hele lijst uit te diepen gaat wat ver, maar de volgende systemen maken gebruik van al die sensoren: Adaptive Cruise Control, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en de 360 graden-camera. Zelf in en uit een garage rijden kan de Q8 in principe ook, maar de wetgever moet er in 2019 nog even OK op geven.

Een fraai uiterlijk en een interieur wat weer een benchmark is, dat zijn twee goede redenen om de Q8 op de shortlist te zetten. Helaas is het aanbod aan motoren erg beperkt en zou de 50 TDI wat scherper kunnen aanvoelen. De vanafprijs is ook stevig, maar ook weer niet wereldschokkend voor een auto in deze klasse: een kale Q8 begint bij 109.000 euro en daar komen zoals vanouds weer een zwikje aan opties bij.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.