Rijtest

Dit is de eerste echte CUPRA. In alle wijsheid heeft automerk SEAT namelijk besloten dat CUPRA een op zichzelf staand merk moet worden, met eigen logo’s, eigen dealers en een meer eigen identiteit. In principe is het gewoon een dikke, snellere SEAT Ateca, maar goed.

Het is een feit dat iedereen tegenwoordig het allerliefste in een SUV wil klimmen. Comfortabel instappen, meer ruimte, meer overzicht en die o-zo-belangrijke stoere uitstraling zijn killer argumenten om voor een SUV of crossover te gaan. Vaak zijn dat echter allemaal lomp sturende, net iets te zware en daarmee trage klompen aan metaal en plastic. Op de Urus, Cayenne en wat AMG’s na, maar die liggen financieel vaak net buiten bereik. Daarom is er nu de CUPRA Ateca. Het voordeel: de petrolhead in de familie is blij met 300 pk en de bezorgde ouder kan alle kinderen inclusief alle rotzooi allemaal makkelijk meenemen. Werkelijk iedereen wordt daar dus gelukkig van.

Hoe rijdt het, vraag je? Briljant! Soms is de som der delen meer dan je verwacht en de CUPRA Ateca doet daar nog een schep bovenop. De 2.0 TSI motor kennen we uit de Golf R, Leon CUPRA ®, Audi S3 et al, het is een fijn blok. Met 300 pk op de tap krijgt de CUPRA Ateca genoeg snelheid om je niet lullig te voelen. De sprint naar de 100 km/u gaat in slechts 5,7 seconden. Met dank aan standaard vierwielaandrijving en een zeventraps bak met dubbele koppeling. Even lullig gesproken: vooral handgeschakelde GTI’s en consorten gaan een hele kluif aan deze Ateca krijgen.

CUPRA-Ateca-front

Het is natuurlijk wel een rijdend pakhuis en dat heeft in ieder geval invloed op de topsnelheid: de begrenzer hoefde nog niet van stal, want de luchtweerstand stopt de acceleratie bij 247 km/u. Remmen doet de CUPRA Ateca ook formidabel, maar dat is dan wel met de optionele Brembo remmen. De hamvraag blijft natuurlijk hoe ie de bocht omgaat. Bijzonder vermakelijk is daarop het korte antwoord.

De aanschaf is nog wel een ding: een definitieve prijs heeft SEAT, pardon CUPRA, nog niet aangegeven, maar het zal ergens tussen de 55 en 60 duizend euro worden. Dat is “premium” geld, maar het merk CUPRA is dat (nog) niet. Voor veel mensen zal je dan ook moeten uitleggen dat er voor de prijs van deze Ateca ook een redelijke 3-serie, A4 of Q3 op de stoep had kunnen staan.

Toch op zoek naar een alternatief? Skoda komt met een hete Kodiaq en als je goed zoekt vind je van de eerste generatie BMW X1 nog wel eens een xDrive35i. Maar echt veel andere hotSUV’s in deze prijsrange zijn er niet, dus SEAT kan hier wellicht goed gaan scoren. Mocht een andere carrosserievariant ook door de ballotagecomissie thuis komen, dan is een Leon CUPRA ST of Golf R variant wellicht ook een leuk alternatief.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.