Laten we beginnen met de grootste verbetering van de Focus: het interieur. Doordat Ford de auto een vijf centimeter langere wielbasis heeft weten te geven en er flink gespeeld is met het interieurdesign, is het van binnen vooral een stuk ruimer geworden dan in de vorige Focus. Ook niet onbelangrijk: er zijn 50 procent minder knoppen in dit interieur te vinden. De nieuwe Focus voelt daardoor een stuk volwassener en fraaier van binnen. Het dashboard is wat opgeschoven richting de voorruit, waardoor je meer ‘lucht’ hebt ten opzichte van de vorige, wat krap aanvoelende Focus.
Ook aanwezig: Apple Carplay. Maar als je dat wil gebruiken wordt wel je navigatie om zeep geholpen, inclusief al je waypoints. Niet heel handig, maar gelukkig kennen we nog geen merken die Carplay wel goed weten te integreren met de eigen software, dus waarschijnlijk ligt de schuld hier niet bij Ford, maar bij Apple.
De Focus is qua buitenmaten vrijwel identiek aan zijn voorganger. De wielen staan vanwege de grotere wielbasis meer op de hoeken en dat zou de proporties ten goede moeten komen. Toch is er iets aan het uiterlijk wat niet helemaal lekker is als je het mij vraagt. Ik kan er niet goed de vinger op leggen, maar ik vind het een beetje een generiek design. Of het komt door de vlakker liggende A-stijl, langere motorkap of gewoon door het geheel: het weet me niet echt te pakken. Het is zeker geen lelijke auto, maar ik word ook niet heel warm van het uiterlijk.
Naast de ST-Line, met een 182 pk sterke driecilinder, zijn de leverbare motoren een 1.0 met 100 of 125 pk of een 1.5 met 150 pk. Ook diesels zijn leverbaar: 95, 120 en 150 pk zijn daar de opties. Het blokje met 182 pk is in ieder geval lekker potent. Bovendien is er iets aan driecilinders dat ze gewoon erg goed doen klinken, naar mijn bescheiden mening. Exacte prestatiecijfers heeft Ford nog niet vrijgegeven, maar het blokje sleurt er lekker aan en voelt serieus vlot. Alleen heuvel op zou er soms iets meer koppel mogen zijn, want dan moeten we soms wel erg ver terug in de versnellingen om een beetje gang te houden.
Al met al doet de nieuwe Focus het écht heel erg goed en dat doet ons verlangen naar de dikkere uitvoeringen zoals de Focus ST en de Focus RS. Wil je een nieuwe Focus rijden, dan kan dat vanaf €23.765 voor een 100 pk sterke 1.0 Trend. Wil je de 182 pk versie die wij reden, dan zul je minstens €30.565 achter moeten laten.
De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.