Rijtest

Om het 50-jarige jubileum van de eerste Le Mans-overwinning te vieren introduceerde Ford in 2016 een nieuwe GT. Een racer met een 3.5 liter twin-turbo V6, goed voor 650 pk en 740 Nm koppel. Ford gaat er meteen mee racen, maar een straatversie laat even op zich wachten. Tot begin dit jaar, als Ford begint met het uitleveren van de straatauto’s.

Of misschien is het beter om te spreken van straatlegale raceauto’s. Want dat is uiteindelijk wat deze Ford GT is: een raceauto met minimale aanpassingen om de openbare weg op te mogen. Het motorblok deelt veel onderdelen met dat uit de Ford F150 Raptor. Een carbon monocoque, passieve en actieve aerodynamica (vleugel, splitter, etc) en nog veel meer racetechniek maakt dit tot een bizar snelle auto. Als je de straatauto van twee extra buizen voorziet kan je er volledig FIA-gekeurd mee deelnemen aan races. De stoelzitting is vanwege de krappe cockpit vast. Een minimaal verstelbare rugleuning, verschuifbare pedalen en een uitgebreid verstelbaar stuur moeten ervoor zorgen dat je alle essentiële bedieningsorganen binnen bereik hebt.

Ford heeft ons uitgenodigd op hun ‘Proving Ground’ in Lommel. Een gigantisch complex met ruim honderd kilometer aan wegen, met allerlei variaties aan wegdek. Hier test en ontwikkelt Ford haar auto’s. We mogen rijden. De twin-turbo V6 gromt en gorgelt als een bezetene onderin, en schreeuwt aan het einde van het toerenbereik. Met de fantastische schakelflippers en hulp van de shiftlights schiet je sneller door de verzetten dan je je kunt inbeelden. De tractie, grip en vertraging bij het remmen zijn allemaal van een buitencategorie en dan hebben we de Track-modus nog niet gebruikt.

ford-gt-inside

Tot nu. We beginnen met launch control. Gaspedaal gevloerd en bij het loslaten van de rem breekt de hel los. Drie seconden later ben je de honderd gepasseerd. Gevoelsmatig is er verder weinig nodig om de topsnelheid van 348 kilometers per uur te bereiken. Het is nauwelijks onder woorden te brengen hoe snel en direct de GT reageert. Van richting veranderen is geen handeling, maar een soort natuurlijk verlopend proces: je denkt eraan en het gebeurt.

De GT is uitverkocht. Alle productieslots zijn vergeven en de gelukkigen zouden wel gek zijn dat slot weg te geven. Net zo goed zouden ze gek zijn als ze hun GT in de schuur zouden zetten als verzamelobject. De Ford GT verdient het gebruikt te worden zoals deze bedoeld is: volgas.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.