Rijtest

Een Jaguar, maar dan met een accu die net zo groot is als die van Tesla. Dat is groot nieuws, want voor Tesla betekent het dat zij het alleenrecht op EV’s met een fatsoenlijke actieradius gaan verliezen. Tevens is het de eerste fatsoenlijke EV van een bestaande/grote autofabrikant. We doen daarmee sommige andere elektrische auto’s wat tekort, maar ver van de waarheid is het niet.

Jaguar begon de ontwikkeling van de I-PACE met een leeg vel papier en dat biedt diverse voordelen als het gaat om het ontwerp van de auto. De beste plaats voor de grote, zware accu’s is zo laag mogelijk in de auto. In de vloer dus, net als bij Tesla. Rekening houden met een grote zware verbrandingsmotor voorin hoeft niet en dus kunnen passagiers meer voorin de auto zitten, wat de ruimte in het interieur enorm ten goede komt. De wielen staan relatief ver op de hoeken en de daar uit resulterende lange wielbasis is erg goed voor het comfort en voor de wegligging.

Jaguar_I-PACE-interieur.jpg

Terug naar het accupakket, want dat is het heikele punt bij een elektrische auto. Voor de I-PACE koos Jaguar voor een 90 kilowattuur groot pakket. Dat is voldoende voor een actieradius van 480 km volgens de nieuwe WLTP testcyclus en 543 km volgens de oude testmethode (NEDC). In de praktijk blijft daar minder van over, maar 300-350 km afleggen op één acculading lijkt niet echt een issue. De overige cijfers zijn misschien nog wel indrukwekkender: de twee elektromotoren leveren totaal 400 pk en 696 Nm aan koppel. De sprint naar de 100 duurt 4,9 seconden, maar verpletterend indrukwekkend is de manier waarop de I-PACE op ieder moment kan versnellen. Elektromotoren leveren het maximale koppel direct en dus word je letterlijk in je stoel gedrukt als je vol gas geeft en ook als je 100 km/u rijdt.`

Verder is de I-PACE een gewone Jaguar en dus stuurde men ons ermee offroad, mochten we over een circuit boenderen en reden we behoorlijke afstanden op een dag. Enige verbeterpunten zijn het wat trage navigatiesysteem, het slecht afleesbare scherm voor de climate control en wellicht ook de prijs. Die is fors, zeker als je bedenkt dat er amper belasting op zit. De I-PACE is er vanaf 80 mille, maar heeft in 2018 nog 4% bijtelling over het hele bedrag. Leverbaar zijn ze ook nog wel, maar vanaf 1 januari 2019 moet er voor het aanschafbedrag boven 50 mille 22% bijtelling worden afgerekend. Dan wordt het minder gunstig om I-PACE te rijden, maar is het nog steeds een dijk van een auto.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=GhXEAdxEcZI