Rijtest

De type aanduidingen laten bij McLaren weinig aan de verbeelding over, want 720 staat inderdaad voor het aantal pk’s. De 720S is de opvolger van de McLaren 650S en wat dat betreft is de upgrade qua aantal pk een mooie score.

De aandrijving komt van een 4 liter twin-turbo V8 en het max koppel is 770 Nm uit. Het zijn ongelofelijke waarden die ook tot ongelofelijke prestaties leiden. De sprint van 0 naar 100 duurt slechts 2,9 seconden, van 0 naar 200 duurt 7,8 seconden en ja, er is ook een tijd voor 0 naar 300 km/u. Dat doet de McLaren namelijk in 21,4 seconden… bizar!

Het rijdt overigens fantastisch. Door de speciale ondersteltechnologie is een McLaren niet knalhard, maar helt ook niet over. Rara hoe kan dat. Dankzij adaptieve demping kon McLaren traditionele stabilisatoren weglaten. Mocht het nodig zijn, dan “pompt” het computerbrein de dempers op en dan ga je alsnog vlak en hard de bocht door.

Na een dag sturen blijft vooral de é-nor-me hoeveelheid vermogen in mijn geheugen gegrift. Een 720S doet nauwelijks onder voor de V12 kanonnen die Italië nog bouwt. Op ieder wegtype in Nederland is het niet heel gek dat je een keer driemaal de maximumsnelheid op de klok zet. Het is lastig uit te leggen aan een agent dat je niet eens zo heel lang het rechterpedaal naar beneden hebt gehouden.

McLaren 720S-wings

Zijn er ook alternatieven? Uiteraard. McLaren maakt er echter een sport van om de concurrentie allereerst te verslaan op vermogen: de Lamborghini Huracan (Performante) en Ferrari 488 lopen daarin dus duidelijk achter, hoewel de 488 Pista een eind komt. Met de Huracan rijd je echter iedere rit door zoveel mogelijk tunnels, qua geluidsbeleving haalt die een 10 en de 720S een mager zeventje.

Het is daarom niet de meest gaaf klinkende supercar die verkrijgbaar is, maar wel de snelste van het zooitje. Qua technologie is de McLaren onovertroffen. Het is de high-tech keuze in dit segment en ondanks de wat mindere F1 resultaten is het wel een klinkende naam.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.