Rijtest

Het is geen crossover, maar de 508 is ook geen gewone sedan. Althans, dat is hoe Peugeot er zelf naar kijkt. De 508 is volgens het merk een “berline radicale”. Gezien de vijfde deur zouden we 15 jaar geleden gezegd hebben dat een hatchback is, hoewel die term het spectaculaire ontwerp van de 508 wellicht ook tekort doet.

De 508 is heerlijk fris en modern van snit en ook het interieur is fraai. Wat dat betreft doet Peugeot nauwelijks onder voor de premium concurrentie, iets wat ze zelf onderschrijven, ze willen de beste generalist zijn op de automarkt.

Binnenin kiest Peugeot lekker eigenwijs voor het i-Cockpit concept: men monteert een veel kleiner stuur en positioneert de (digitale) klokkenwinkel er boven. Het idee is dat je ogen daardoor makkelijker switchen tussen weg en de snelheidsmeter. Een klein stuur is bovendien lekker sportief, wat overigens niet perse aansluit bij de rest van de auto. Daarmee is niet gezegd dat de 508 slecht stuurt, dat zeker niet. Het weggedrag is keurig en veilig. Het comfort is ook dik in orde, maar Peugeot verzet er geen bakens mee. Gezien het soort auto is dat overigens prima.

Peugeot_508_2018-top.jpg

De keuze qua aandrijflijnen is nog niet enorm groot, naar een versie met vierwielaandrijving of een stekker zoek je vergeefs. De instapper qua benzinemotor is bovendien best een sterk blok: het is de 1.6 met 180 pk. De volgende stap is de 1.6 met 225 pk die een indrukwekkende 250 km/u haalt.

Voor de kilometervreters is er iets meer keuze: de 130 pk sterke 1.5 diesel is overigens ook de enige variant die met een handbak leverbaar is. Alle andere motoren krijgen een fijne achttraps automaat. De liefhebbers van diesel kunnen ook nog kiezen uit een 160 of een 180 pk sterke versie.

Qua technologie is de 508 helemaal bij de tijd inclusief (optioneel) voor deze klasse redelijk uniek: nightvision die in het donker kan waarschuwen voor voetgangers. De goedkoopste versie is de 130 pk sterke diesel van € 37.690,- en zelfs die heeft al zaken als Active Lane and Road edge Departure Warning, alarmsysteem, Adaptieve Cruise control, parkeerhulp voor, camera achter en navigatie standaard. Daarmee lijkt de 508 nu al een scherpe deal en dat voor een auto met een lekker scherpe styling. Dit kan dus zomaar weer een succesnummer voor Peugeot worden.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=7RjnK1BwVIc