Rijtest

Met de naam 911 Carrera T grijpt Porsche (voor de zoveelste keer) weer eens terug naar het verleden.

Vreemd genoeg heeft de huidige 911T weer helemaal niets te maken met de oorspronkelijke 911T uit 1967. Dat was feitelijk de opvolger van de 912, wat weer een 911 was, maar dan met een viercilinder. Die kwam destijds op de markt omdat Porsche de overgang van de viercilinder 356 naar de zescilinder 911 te heftig vond. Een fijne aanbieding dus, maar daarmee werd de 911T uit 1967 ook de minst krachtige 911 die ooit gebouwd werd. De tweeliter zescilinder leverde een voor die tijd nog net acceptabele 110 pk.

Hoe anders is het nu, want de Carrera T uit 2018 is juist gericht op de liefhebber die een nog sportievere 911 zoekt. Daarvoor moest er eerst wat gewicht worden geloosd en dat doet Porsche door de achterbank te verwijderen. In de middenconsole is een gat waar normaal het infotainment systeem zit, dat scheelt ook behoorlijk. Beide opties kunnen kosteloos worden aangevinkt en de testauto had ze beiden aan boord. Een gevalletje ‘patatje met zonder mayonaise’, dus.

Echte winst is er gelukkig ook: de geluidsisolatie is geminimaliseerd en er is dunner glas bij de achterruit en achterste zijruiten gebruikt. Alles bij elkaar opgeteld scheelt dat zo’n 20 kilogram ten opzichte van een reguliere 911 Carrera (met dezelfde opties).

Porsche_911T_991-achter.jpg

Onder de motorkap (aan de achterkant bij de 911) ligt de basismotor, een drie liter grote boxer zescilinder die van extra lucht wordt voorzien door twee turbo’s. Voor de Carrera T steeg het vermogen naar 370 pk en 450 Nm koppel, daarmee lukt de sprint naar de 100 in 4,5 tel. Dat is met de handbak, want Porsches met automaat zijn sneller en dus doet de Carrera T met zogenaamde PDK bak er slechts 4,2 seconden over.

Verder deed Porsche een greep in de optielijst en kwam naar boven met precies de opties die de enthousiaste chauffeur ook wil. Het sperdifferentieel bijvoorbeeld, die zorgt voor meer grip en stabiliteit en zorgt vooral ook voor een fijnere auto om bochten mee aan te vallen. Het PASM sportonderstel is niet alleen iets lager, maar is ook instelbaar en adaptief, zodat je niet altijd uit de fijne kuipstoelen stuitert. Wat de sportuitlaat doet lijkt me duidelijk en bij Porsche is er ook altijd een knop om die op een luide of juist stille stand te zetten.

Uiterlijk en interieur zijn ook wat opgeleukt, bijvoorbeeld met speciale buitenspiegels en een aantal agaatgrijze details. Het maakt de 911 Carrera T een echt pretpakket, maar minder geslaagd is de Nederlandse prijsstelling. De Carrera T zou tussen de reguliere Carrera en Carrera S moeten vallen, maar dankzij de gestegen CO2 uitstoot is dat niet zo. De 911 Carrera T met handbak kost 149.016 en dat is iets duurder dan de Carrera S. Tijd om te lobbyen in Den Haag, want auto’s in Nederland worden steeds zwaarder belast.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=6D0Zoq09mkM