Als geld geen rol speelt, dan kan de nieuwe Cayenne hoog op het verlanglijstje worden gezet.

Iedereen denkt bij het merk Porsche aan de iconische sportauto’s zoals de 911, maar inmiddels zijn de SUV’s de echte cashcows voor de Duitsers. Rijdend in de derde generatie Cayenne is het niet moeilijk om te begrijpen waarom dat zo is, want uiteindelijk zijn de belangrijkste kritiekpunten dat die zo duur is en, als je de Cayenne niet zo mooi vindt, dat die niet zo mooi is. De rest is vreselijk goed.

De motoren worden gedeeld met concerngenoten Audi (en Bentley), maar zelfs de basismotor is ridicuul sterk. De V6 met turbo in de Cayenne levert 340 pk en daarmee is de sprint naar de 100 in 5,9 seconden gedaan. Kijk gerust eens rond in de straat of er een auto staat die dit haalt, want dat zie je niet zo vaak in het Nederlandse wagenpark. De Cayenne S doet er nog een schep bovenop (440 pk) en de voorlopige topper is de Cayenne Turbo die 550 pk heeft. Die laatste doet de sprint naar de 100 in slechts 3,9 seconden. Dat zijn waardes waarvoor je nog niet zo heel lang geleden een supercar voor moest aanschaffen.

Bij andere SUV’s zijn er vaak versies te koop zonder vierwielaandrijving, maar daar gaat Porsche voorlopig nog niet in mee. Iedere Cayenne heeft vierwielaandrijving en met de optionele luchtvering kun je redelijk wat bodemvrijheid creëren, dus je kunt er nog eens ergens mee komen. De vanafprijs is 109.800 euro, dus zonder de leuke opties. De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=VSqCS0OY2QA