Rijtest

Vroeger heette de RAM nog Dodge RAM, maar zoals dat gaat zijn marketeers altijd bezig om een merk nog sterker te maken, dus tegenwoordig is het alleen nog maar RAM. Begin 2018 kreeg de RAM een stevige makeover, waarbij niet alleen het uiterlijk, maar ook de technologie weer helemaal bij de tijd werd gebracht.

In Nederland is een pickup zoals de RAM geen totale onbekende, maar in de Verenigde Staten zijn ze echt populair. Daar wordt een RAM 1500 veel beter verkocht dan auto’s die wij hier in Nederland normaal vinden.

RAM-1500-front

Ruimte en veelzijdigheid zijn speerpunten voor de RAM 1500. De laadbak biedt extreem veel ruimte, hoewel je als nadeel kan zien dat je een tonneaucover bijna een must is. De open bak is in het drukke Nederland, waar ook nog wel eens regen pleegt te vallen, wat minder praktisch.

Ook het interieur is echt extreem ruim, zelfs voor zo’n forse auto. In het interieur is maar liefst 151 liter opbergruimte! Denk aan dubbele deurvakken, tot een gigantische middenconsole en ruimte onder de omklapbare zitting van de achterbank.

RAM-1500-inside

Het rijdt overigens verbazingwekkend goed! De belangrijkste reden ervoor is dat deze RAM luchtvering heeft. Buiten de gebaande paden staat de RAM 1500 uiteraard zijn mannetje, de inschakelbare vierwielaandrijving heeft ook nog eens spermogelijkheden en de bodemvrijheid is dankzij de luchtvering geborgd. Op de weg is het ook vermakelijk, rondetijden ga je er niet mee verbeteren, maar het is wel een auto waar je enthousiast in kan sturen.

De aandrijflijn verdient overigens een pluim. Een atmosferische 5,7 liter grote V8 lijkt misschien wat ouderwets, maar deze heeft wel een 48V boordnet wat brandstof bespaard en is gekoppeld aan automaat met acht versnellingen. Daar is echt niets ouderwets aan. Nog even de specs: 400 pk, 555 Nm en een sprint naar de 100 van rond de 7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 170 km/u.

Het verbruik is fors, daar kunnen we niet omheen. Echter dat is maar één kant van het verhaal, de oplossing bestaat uit drie letters en is zowel milieuvriendelijk alsmede lief voor de portemonnee: LPG.

Ander nadeel zijn de afmetingen. Dus ondanks parkeersensoren, 360 graden camera’s en een automaat is het niet de auto die we direct van de oprit zouden plukken om even snel wat boodschappen te doen. De RAM 1500 is bijna 6 meter lang en 2 meter breed.

De geteste auto heeft een basisprijs van 60.250 euro (ex BTW en BPM). Enerzijds een bedrag om niet laconiek over te doen, maar anderzijds met alle fiscale regeling vormt de RAM 1500 voor best veel ondernemers een interessante auto om toch eens te bekijken. En saai is de RAM in ieder geval niet.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.