Rijtest

Eindelijk kunnen we kennismaken met de enige Mégane die er echt toe doet. We gaan ermee op stap. Ze is 60 millimeter breder van voren en heeft een 45 millimeter dikkere bips. Gespierd, zonder te dik te zijn, een #fitgirl lijkt op z’n plaats.

In het interieur dikke sportstoelen, een fijn sportstuur, rode stiksels, carbon-look onderdelen en R.S. logo’s. Renault laat er geen twijfel over bestaan dat we met een écht Renault Sport product te maken hebben. De 1.8 twinscroll turbo heeft 280 pk en 390 Nm koppel. In 5,8 seconden naar honderd (met behulp van launch control) en een topsnelheid van 250 kilometer zijn mogelijk.

De Renault Mégane R.S. is leverbaar met een EDC zestraps automaat die naar wens te bedienen is met schakelaars achter het stuur. De andere keuze is een handgeschakelde zesbak en die wil je als je op zoek bent naar rijplezier, want de automaat is goed, maar niet fantastisch. De reacties van de bak zijn niet altijd vlot, de schakelmomenten voelen wat wollig in alle standen behalve Race, waarin ze juist weer te kunstmatig hard zijn. De handbak is de leukere optie.

Renault-Megane-RS-280-interieur.jpg

Het onderstel is zoals we van Renault Sport verwachten: fantastisch. De voorwielen geven je een enorme bak grip. Als je hard moet remmen voor een bocht wordt de achterkant wat licht, maar dat kan je gebruiken om de auto lekker klaar te zetten voor een bocht. Je wordt geholpen door het 4Control systeem: sturende achterwielen. Op lage snelheid draaien ze tegen de voorwielen in, voor een kleinere draaicirkel. Op hoge snelheid draaien de wielen in dezelfde richting als de voorwielen, met een maximale uitslag van 1 graad. Daardoor kun je makkelijker en stabieler van rijbaan wisselen. Het optionele Cup Chassis geeft meer stabiliteit en voegt indien gekozen voor de handbak ook nog een limited slip differentieel toe. Een heerlijke combinatie.

De vanafprijs voor de handbak is overigens €42.340 euro, de EDC is een slordige €2.000 euro duurder. Conclusie: de Mégane R.S. is terug en is wederom een speler om rekening mee te houden. In de juiste configuratie tovert deze auto een glimlach op je gezicht die er moeilijk af te krijgen is.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=d-gku0w4H58