Rijtest

De Jimny kennen we in Europa nog niet zo lang onder deze noemer, maar de auto is al sinds 1970 op de Japanse markt te krijgen. De populariteit is onder andere te danken aan een ladderchassis, inschakelbare vierwielaandrijving en offroadcapaciteiten, ondanks z’n beperkte afmetingen.

Bij deze nieuwe generatie staat de voorruit meer rechtop, de ramen zijn groter geworden (voor beter zicht rondom de auto) en de motorkap is rechter gelijnd. De ronde koplampen, rechtopstaande grille, motorkap en achterlichten zijn allemaal verwijzingen naar eerdere generaties.

Suzuki-Jimny-2018-rear

Het interieur blinkt uit in functionaliteit. Het instrumentenpaneel is afgewerkt met materiaal dat krassen en vlekken tegen moet gaan en de knoppen zijn groot, zodat ze makkelijk te bedienen zijn, zelfs met handschoenen aan. Nog zo’n handigheidje: de verlichting van de meters is altijd aan en niet afhankelijk van een instelling. Dit om te voorkomen dat je in snel wisselende lichtomstandigheden (zoals in het bos, met licht tussen de bomen door) de tellers soms niet lekker af kan lezen. In de luxere versies is een 7 inch touchscreen verkrijgbaar. Eerlijk is eerlijk: het is wel klassiek Japans met veel plastic dat niet per definitie van hoge kwaliteit is.

Suzuki-Jimny-2018-inside

De belangrijkste onderdelen zijn natuurlijk de motor en het onderstel. Het ladderchassis draagt een 1.5 viercilinder, goed voor 102 pk en 130 Nm, het geheel is niet heel snel dus. De aanrijdhoek is 37 graden voor en 49 graden achter. De kantelhoek is 28 graden. Verder heeft de Jimny vaste assen, zodat een wiel altijd tegengesteld weggedrukt wordt. Er is standaard een stuurdemper aanwezig, om trillingen vanuit de voorwielen weg te filteren. Eerlijk is eerlijk: op de openbare weg stuurt het allemaal nog steeds niet fantastisch, maar wel stukken beter dan de uitgaande generatie Jimny. Het is allemaal zeker niet beroerd, maar wel wat hobbelig en met weinig stuurgevoel. Dat vergeet je allemaal direct als je het terrein ingaat. De Jimny weert zich daar zéér kranig. Steile, gladde beklimmingen, nog steilere afdalingen, diepe modderpoelen en droge, rotsachtige rivierbeddingen kunnen de auto niet in verlegenheid brengen. De nieuwe Jimny is klein van formaat, maar groot van prestaties én karakter. Vanaf €27.000 staat hij al bij je op de stoep.