Rijtest

Het was lang geleden dat ik zo’n fraai getekende auto uit Wolfsburg had gezien, als toen Volkswagen afgelopen voorjaar in Genève het doek van de Arteon trok. Qua uiterlijk valt de auto ook in het echt niet tegen. Zeker in Kurkuma Gelb is het een blikvanger. Deze Volkswagen oogt breed en heeft een fraai silhouet.

De Arteon heeft vijf centimeter meer wielbasis dan de Passat, die ruimte komt ten goede aan de achterpassagiers. Het interieur achterin is ruim, alleen hoofdruimte is er misschien net iets minder dan in een reguliere Passat.

De motorisering van de Arteon begint met 150 pk diesels en benzinevarianten. Alle diesels zijn 2.0 TDI’s, in 150, 190 en 240 pk. De 150 pk TSI is de nieuwe vierpitter 1.5 van Volkswagen. Ook zijn er 2.0 varianten met 190 en 280 pk. De zeventraps DSG en 4motion zijn standaard bij de zwaarste motoriseringen. Mindere varianten kunnen met handbak en/of voorwielaandrijving worden uitgerust. Wij hebben in dit geval de 280 pk TSI getest. Dat viel niet tegen: van 0-100 kost 5,6 seconden bij gebruik van launchcontrol, de topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur.

Het blok voelt potent en hetzelfde geldt voor het onderstel. Het is een variant op het Passat-onderstel, met andere schokbrekers die sneller en soepeler reageren op oneffenheden. Sturen doet de Arteon prima. Onze testauto is uitgerust met de nieuwste snufjes, waaronder Dynamic Chassis Control, Cruise Control met GPS-assistentie en Lane Keep Assist, dat de Arteon kan stilzetten aan de kant van de weg als de bestuurder bijvoorbeeld onwel raakt.

volkswagen-arteon-front.jpg

Concurrentie? De Audi A5 Sportback en BMW 4 Gran Coupé zijn de eersten die ons te binnen schieten, maar die zijn echt duurder. De 1.5 instapper van de Arteon gaat onder de 40.000 euro kosten, de 280 pk TSI die wij bij ons hebben begint bij 57.750 euro. Daarmee begeeft de Arteon zich een beetje in een niemandsland. Wat wil Volkswagen dan? Wij gokken op het wegsnoepen van klanten bij eerder genoemde premium merken. Dat hebben ze eerder geprobeerd met de Phaeton, maar dat was misschien iets te hoog gegrepen. In dit geval is er meer kans van slagen voor Volkswagen. De Arteon is alles bij elkaar een geslaagde auto te noemen. Natuurlijk kun je zuur doen en zeggen dat het gewoon een opgeleukte, dure Passat is, maar daarmee doe je deze auto echt een beetje tekort.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=Eguo9DN7VP4