Rijtest

Volkswagen probeert met de up! GTI terug te keren naar de roots van sportieve hatchbacks.

De auto oogt in ieder geval als een echte GTI. Logo’s, rode biesjes, een iets sportievere voor- en achterbumper en wielen in 17 inch. Oh, en een achterspoiler natuurlijk. Uiteraard is er ook met GTI-logo’s gestrooid in het interieur, daarnaast zien we een lekker sportstuur, “pixel-design” rood-zwarte bekleding van het dashboard en ruitjesbekleding op de stoelen. Dezelfde stoelen als die je in de reguliere up! krijgt overigens, helaas ook met hetzelfde gebrek aan zijdelingse steun. In de middentunnel geen golfballetje, maar een ‘gewone’ schakelpook met daarop een GTI-logo en een H-patroon met zes voorwaartse versnellingen. Jep, de up! GTI heeft een zesbak. Daardoor heeft hij wat kortere bakverhoudingen, wat we van harte toejuichen. Lekker roeren met dat ding. Zowel uiterlijk als innerlijk is de GTI een lekker dik karretje.

volkswagen-up-gti-interieur.jpg

Er is iets aan driecilinder soundtracks wat me altijd vrolijk stemt. Ze klinken wat minder verfijnd, als een soort baby-Porsche. Deze 1.0 turbo driecilinder met 115 pk en 200 Nm kan ons in theorie in 8,8 seconden naar de 100 trekken. Dee topsnelheid van 196 kilometer per uur lijkt ons ook riant. Ze doen er eigenlijk niet toe, die cijfers. Wat ertoe doet is dat de GTI zich goed gedraagt in bochten, dat doet hij over het algemeen meer dan prima. De veiligheidssystemen laten een beetje wielspin toe, maar ga je te ver dan wordt je door de systemen tot de orde geroepen.

De demping is stug maar nooit oncomfortabel en door verstevigingen voor en achter is de up! een flink stuk stijver dan de reguliere up!. De auto leunt bij insturen mooi op zijn buitenste voorwiel en de achterkant volgt gedwee. De besturing is vooral rond het centrale punt wat minder vaag dan bij de reguliere up!, wat ook prettig is.

De up! GTI is niet goedkoop met zijn basisprijs van €19.800 euro, maar het GTI-logo is geliefd dus we hebben goede hoop voor deze jongste telg van de familie. Bovendien is de up! GTI standaard bijzonder rijk uitgerust, met onder andere stoelverwarming. Perfect is 'ie niet, maar wel verschrikkelijk leuk. Met een laag gewicht is 115 pk meer dan genoeg voor een grote glimlach op het gezicht van de bestuurder.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=AtyO38cZ-d0