Rijtest

De eindbaas aller Volkswagens is al aan zijn derde generatie toe. En ja, het is echt de eindbaas. De nieuwe Touareg is immers Volkswagens nieuwe vlaggenschip, nu men de Phaeton uit de schappen heeft gehaald. Reden voor de Touareg om meer premium te zijn dan ooit, want klanten die een superdikke Volkswagen willen, moeten ook bediend worden.

De nieuwe Touareg is geen enorme blikvanger. Het is een grote auto, ook wel SUV genoemd, maar voor een auto van dit formaat is het niet de meest opvallende verschijning. Zelfs in de sportiefste R-Line uitvoering is het geen schreeuwerig ding. Hetgeen we gewend zijn van VW.

Het belangrijkste in het interieur is het nieuwe Innovision systeem, dat bestaat uit een enorm 15 inch touchscreen met daarin vrijwel alle bedieningsfuncties voor de hele auto. Bijna alle functies van de Touareg zijn in dit systeem verwerkt. Er zijn alleen nog wat knoppen op en rond het stuurwiel te vinden.

volkswagen-touareg-2018-inside.jpg

Het Innovision systeem werkt over het algemeen erg prettig en is aanpasbaar aan de wensen van de gebruiker. Los van essentiële zaken als klimaatbediening, navigatie, telefoon en multimedia, zijn er ook schermen met offroad-informatie, comfortfuncties en andere zaken. Ook zit de auto vol met hulpsystemen, waaronder Adaptive Cruise Control, een nachtzichtassistent en slimme Matrix LED verlichting.

De krachtbron in onze testauto is de vertrouwde V6 TDI diesel met 286 pk en 600 Nm. De sprint van 0-100 doet de Touareg in 6,1 seconden, de topsnelheid is 235 km/u. Met luchtvering wordt dat zelfs 238.

volkswagen-touareg-2018-rear.jpg

Op asfalt doet de Touareg wat je mag verwachten. Hij is vlot, biedt veel comfort en dankzij een slimme stabilisator en actief meesturende achteras is de auto nog aardig agiel voor zijn formaat. Overigens maakte de presentator bij de persconferentie een opmerkelijk statement: ze wilden de Touareg niet veel lichter maken dan ze nu al gedaan hebben, om te voorkomen dat de auto minder stabiel zou worden bij het trekken van een aanhanger. Gut gemacht.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=_tt7UzgCwSU