
Bijtelling elektrische auto
Rijd elektrisch financieel aantrekkelijker
Lees over de bijtelling in 2023 en daarna
De bijtelling van de elektrische auto is door de overheid verlaagd om elektrisch rijden interessanter te maken. Samen met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM en de subsidie op een nieuwe of gebruikte elektrische auto, wordt deze bijtelling gebruikt om emissievrij rijden financieel aantrekkelijker te maken. Naarmate de techniek verbetert en de productie van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor afneemt, zullen ook deze financiële stimulansen afnemen. De bijtelling op een elektrische auto wordt in 2023 en 2024 nog niet verhoogd, maar de voorwaarden veranderen wel. Wat er precies gaat gebeuren, lees je hieronder.
Bijtelling 60 maanden geldig
Hieronder lees je welke bijtellingspercentages de komende jaren gaan gelden voor elektrische auto’s. Je betaalt het bijtellingspercentage dat gold (of geldt) op het moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet. Dit blijft zestig maanden, dus vijf jaar, geldig. Is de eerste tenaamstelling 1 april 2020 geweest, dan betaal je tot 1 april 2025 hetzelfde percentage. Tussentijdse verhogingen van de bijtelling of eigenaarswisselingen hebben daar geen invloed op.

Betaalt iedereen met een auto van de zaak bijtelling?
De bijtellingsregels voor elektrische auto’s zijn alleen van toepassing voor mensen die een auto zakelijk leasen. Wie private leaset of een koopauto rijdt, betaalt geen bijtelling. En er is nog een uitzondering: Als je jaarlijks minder dan 500 privékilometers rijdt met je leaseauto, hoef je ook geen bijtelling te betalen. Let er wel op, dat je dit moet kunnen onderbouwen met een kilometerregistratie.
Bijtelling elektrische auto voor 2023 en daarna
In 2023 verandert de bijtelling voor de elektrische auto nog niet en ook in 2024 blijft het tarief van zestien procent gehandhaafd. Wel verandert een belangrijke voorwaarde: de maximale catalogusprijs. Zo geldt voor het bijtellingstarief in 2023 en 2024 een maximumbedrag van € 30.000 – € 5.000 lager dan in 2022. Wil je weten hoeveel bijtelling je betaalt als je auto duurder is dan € 30.000? Dat leggen we hieronder uit.
Na 2023
Het stimuleringsbeleid verdwijnt langzaamaan. Dit gebeurt in stappen tot aan 2026. Je zag al, dat je in 2023 en 2024 nog zestien procent bijtelling over de catalogusprijs tot € 30.000 betaalt. In 2025 betaal je over datzelfde bedrag zeventien procent bijtelling, één procent meer dus. Vanaf 2026 gaat dit bijtellingspercentage naar de volle 22 procent.
Andere veranderingen
De bijtelling op je elektrische auto is niet het enige dat verandert. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting vervalt vanaf 2025. Vanaf dan betalen kopers motorrijtuigenbelasting, maar krijg je hier nog wel 75 procent korting op. Ook betalen eigenaren bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto vanaf 2025 een vast BPM-bedrag van € 360. In 2026 is de BPM eveneens € 360 en vervallen verder alle stimulerende kortingen. Je betaalt dus de volle motorrijtuigenbelasting.
Hoeveel bijtelling zit er op een duurdere elektrische auto?
Veel elektrische auto’s zijn duurder dan € 30.000. Hoe zit het dan met de bijtelling? In 2023, 2024 en 2025 is de grens van de lagere bijtelling € 30.000. Heb je een duurdere auto, dan betaal je, bovenop de zestien (in 2025: zeventien) procent voor de eerste € 30.000, 22 procent over elke euro die de auto meer kost. Dus heb je een elektrische auto die € 45.000 kost, dan betaal je zestien procent bijtelling over € 30.000 en 22 procent bijtelling over de overige € 15.000.
Bijtelling elektrische auto berekenen
Om de netto maandelijkse bijtelling van je elektrische auto te berekenen voor 2023, heb maar twee gegevens nodig: de catalogusprijs van de auto en het percentage aan belasting dat over je loon geheven wordt. Voor het voorbeeld gaan we uit van een elektrische auto van € 40.000. We kijken wat deze netto kost bij een belastingpercentage van 49,5 procent en 37,5 procent.
- Bijtelling 16% over € 30.000 = € 4.800 per jaar
- Bijtelling 22% over € 10.000 = € 2.200 per jaar
- Totale jaarlijkse bruto bijtelling = € 7.000
- Netto bijtelling bij 49,5% loonbelasting = € 3.465 per jaar = € 288,75 per maand
- Netto bijtelling bij 37,5% loonbelasting = € 2.625 per jaar = € 218,75 per maand Liever een elektrische auto kopen? Je profiteert dan niet van lagere bijtelling, maar (onder bepaalde omstandigheden) wel van subsidie op je elektrische auto, geen BPM en geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Past een nieuwe elektrische auto niet in je budget? Check dan eens onze elektrische occasions.
Bijtelling geïmporteerde elektrische occasion

Het is bij sommige leasemaatschappijen ook mogelijk een geïmporteerde elektrische occasion te leasen. In dat geval betaal je de bijtelling die gold op het moment dat de auto voor het eerst op de weg werd toegelaten. Deze is vervolgens geldig tot 60 maanden na de eerste toelating. Daarna wordt de bijtelling aangepast aan het dan geldende percentage.
Voorbeeld
Je leaset een elektrische auto die op 1 oktober 2022 is geïmporteerd uit Duitsland en op 1 maart 2018 voor het eerst in Duitsland op de weg is toegelaten. Je betaalt dan vier procent bijtelling – ongeacht de nieuwprijs van de auto. Dat is namelijk het percentage dat gold in 2018. Dit tarief is tot vijf jaar na de eerste toelating geldig, dus tot 1 maart 2023. Vanaf dan betaal je het percentage dat in 2023 geldt – dus zestien procent over de eerste € 30.000 en 22 procent over alles daarboven. Het nieuwe percentage geldt dan tot 1 maart 2028.
Elektrische auto's met lage bijtelling
Veelgestelde vragen over bijtelling op een elektrische auto
In 2023 betaal je zestien procent bijtelling over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs van je elektrische auto. Is de auto die je leaset duurder dan € 30.000, dan betaal je over het resterende bedrag 22 procent bijtelling. Dus stel, je leaset een elektrische auto met een catalogusprijs van € 43.000, dan betaal je zestien procent bijtelling over € 30.000 plus 22 procent bijtelling over € 13.000.
Het bijtellingspercentage dat geldt bij de eerste tenaamstelling van de leaseauto, blijft zestig maanden geldig – ook als de auto tussentijds van eigenaar of gebruiker wisselt. Als de termijn is verstreken, betaal je de op dat moment geldende bijtelling. Heb je een auto waarvan de eerste tenaamstelling 1 mei 2018 was, dan betaal je vanaf 1 mei 2023 een bijtelling van zestien procent over de eerste € 30.000 plus 22 procent over alles wat deze auto meer dan € 30.000 kostte. Ook dit percentage staat weer voor zestig maanden vast.
Het percentage bijtelling dat genoemd wordt, is altijd bruto bijtelling. Dit is het percentage van de nieuwwaarde van de auto die je leaset, dat voor de loonbelasting wordt opgeteld bij je bruto jaarsalaris. Dus stel, je leaset een auto van € 40.000 in 2023. Over de eerste € 30.000 betaal je zestien procent bijtelling, over de overige € 10.000 is dat 22 procent, dus: (0,16€ 30.000) + (0,22€ 10.000) = € 7.000. Als je een bruto jaarsalaris van € 70.000 hebt, wordt er dus loonbelasting geheven over een bedrag van € 77.000.
Je betaalt bijtelling eens per jaar. Welk bedrag dit is, hangt af van de regels die gelden op het moment dat de auto voor het eerst op de weg is toegelaten. Is dat bijvoorbeeld in 2023, dan betaal je zestien procent bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde van de auto en 22 procent over alles wat de auto meer dan € 30.000 kost. Dit staat vast voor zestig maanden en wordt jaarlijks verrekend met je loon. Na die zestig maanden wordt het percentage aangepast aan de dan geldende regels. Ook dit blijft weer voor zestig maanden geldig.
De bijtelling stopzetten is zeker mogelijk. Als je wisselt van werkgever of als je de auto korter dan een jaar gebruikt, kun je de bijtelling stopzetten. Als blijkt dat je met de leaseauto (aantoonbaar!) minder dan 500 kilometer op jaarbasis hebt gereden, betaal je zelfs helemaal geen bijtelling.
Om elektrisch rijden te stimuleren, biedt de overheid via verschillende maatregelen allerlei kortingen en financiële voordelen aan voor zowel kopers als leaserijders. Inmiddels nemen deze ‘lokkertjes’ weer af. Als reden geeft de overheid, dat de overheidskosten voor elektrisch rijden groter zijn dan de winst voor het milieu. Het gevolg: je betaalt vanaf 2026 voor een nieuwe elektrische auto (of eentje waarvan de termijn voor de huidige bijtelling verloopt) hetzelfde bijtellingspercentage als voor een benzineauto.