

Maserati MC20
Brute kracht in een ingetogen maatpak
De Maserati MC20 is een tweedeurs, tweezits coupé of cabriolet van Italiaanse komaf. De auto is sinds 2021 op de markt en is een supersportwagen. Dat betekent dat deze Maserati beschikt over een uiterst krachtige motor, fraaie styling en slechts plaats voor twee personen en minimale bagage. De auto komt in twee uitvoeringen (coupé of cabriolet) en er is een volledig elektrische versie onderweg. De Maserati MC20 is niet voor iedereen; voor de prijs van een dergelijk model koop je in sommige provincies een keurige woning.
Pluspunten
Minpunten

Modeleigenschappen: wat is een Maserati MC20?
Italië herbergt diverse autofabrikanten die bepaald niet vies zijn van het creëren van droomauto’s. Deze supersnelle sportwagens hebben weinig praktisch nut, maar doen het bloed in menigeen sneller stromen. De Maserati MC20 is een product uit die koker. Supersnel, superfraai en superexclusief. De auto komt in dichte en open versie, de cabriolet heet de Cielo, en heeft een prijskaartje dat bij dergelijke exclusiviteit past. Binnenin is plaats voor twee personen en het rijgedrag van de MC20 past volledig bij diens voorkomen: sportief en spannend.
Interieur: hoe voelt een Maserati MC20 aan de binnenkant?
Neem plaats in een Maserati MC20 en je neemt plaats in een omgeving waar slechts weinigen ooit zullen zitten. De sportieve stoelen, afgewerkt met fraai leer, het stuur en de klokken, het past allemaal bij het gevoel dat je hoort te krijgen in Maserati. Het ontbreekt je aan weinig en toch is deze auto niet zo extreem uitgerust als veel andere moderne auto’s van statuur. Zeker, er zijn genoeg elektronische hulpmiddelen aanwezig, maar niet zo overduidelijk en talrijk als in de dikste SUV’s op dit moment.

Rijeigenschappen: is de Maserati MC20 in bedwang te houden?
Rijden in een Maserati MC20 kan in het begin een beetje overweldigend aanvoelen, maar je zult snel wennen aan het vlijmscherpe stuurgedrag. Dit is een auto die bedoeld is om de bochten aan te vallen en die zodoende zeer goed uit de voeten kan op een circuit. Op de openbare weg zorgen die eigenschappen voor een zeker gevoel, al heb je wel een grote hoeveelheid vermogen onder je rechtervoet. Dat vereist een zekere terughoudendheid. Naarmate je gewend raakt aan de paardenkrachten, kan je steeds een stapje verder gaan.
Uitrusting: wat krijg je standaard in de Maserati MC20?
Maserati geeft zijn kopers de kans allerlei opties aan te vinken bij de aanschaf, maar standaard is de auto opvallend kaal uitgevoerd. Tal van veiligheidsmaatregelen die bij veel nieuwe modellen standaard zijn, ontbreken bij de MC20. Geen lane assist, geen dodehoekdetectie, geen verkeersbordherkenning, geen vermoeidheidssensor, geen achteruitrijcamera. Je krijgt enkel het broodnodige, plus tal van sensoren die je helpen de auto in bedwang te houden. Dit is geen auto die je het werk uit handen neemt, maar eentje die je juist de handen uit de mouwen laat steken.

Aankoopadvies: heeft de Maserati MC20 zwakke plekken?
Maserati’s van weleer konden soms hopeloos onbetrouwbaar zijn, maar dan spreken we over tientallen jaren terug. Inmiddels levert het merk modellen die een stuk beter gebouwd zijn en kan je er veel meer op rekenen. In het geval van de Maserati MC20 is het onderhoud vrijwel altijd zeer goed bij de dealer verricht en hoef je weinig angst te hebben voor slijtage. Wel moet je beseffen dat dergelijke auto’s veelvuldig onderhoud vereisen en dat dit soms flink in de papieren kan lopen. Niet omdat er iets kapot gaat, maar simpelweg om dat te voorkomen.
Uitvoeringen: welke versies zijn er van de Maserati MC20?
Er zijn vooralsnog twee uitvoeringen van de Maserati MC20 op de markt, maar die worden uitgebreid met een elektrische variant. De cabriolet is altijd duurder dan de coupé, maar onderhuids verschillen deze twee uitvoeringen niet van elkaar. Beide beschikken over dezelfde benzinemotor, die hetzelfde vermogen levert.