



















Polestar 2 64kWh Standard Range Single motor | Camera | 3.090km | Incl. BTW |
20223.090 km
De Polestar 2 is de eerste volledig elektrische auto van Polestar. Dit Zweedse merk was lange tijd onderdeel van Volvo, maar ging in 2017 op zichzelf om hybride en elektrische auto’s te maken. De Polestar 2 is in het leven geroepen om kopers van EV’s een kwalitatief zeer hoogwaardig, comfortabel en veilig alternatief te bieden. De middelgrote Polestar 2 is met zijn vijf stoelen en deuren een directe concurrent van de immens populaire Tesla Model 3 en gaat sinds 2020 de strijd aan met zijn Amerikaanse tegenstander.
De opkomst van elektrische auto’s is in rap tempo gegaan. De EV is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nagenoeg ieder groot automerk gaat mee in deze verandering, zo ook Volvo. Het Zweedse automerk maakt zelf al hybride auto’s, maar splitst de sportdivisie Polestar in 2017 af om zich enkel en alleen op de bouw van elektrische modellen aan de man te brengen. De Polestar 2 is het eerste volledig elektrische model dat wordt geproduceerd. Het is al voor de introductie van de 2 duidelijk dat deze het op moet nemen tegen de populaire Tesla Model 3. Met zijn lengte van 4,60 meter, vijf stoelen en praktische vormen is de Polestar 2 op papier redelijk gelijkwaardig aan de Model 3. Maar Polestar wil het van de concurrentie winnen op het gebied van bouwkwaliteit, comfort en veiligheid. De Polestar 2 krijgt bijvoorbeeld vijf sterren in de botstest van instituut Euro NCAP en het interieur is hoogwaardig afgewerkt. Reken daarbij het eigenzinnige, strak gelijnde design van de EV en je hebt het recept voor een potentiële kaskraker van een auto.
De Polestar 2 wordt in meerdere uitvoeringen (ook wel ‘Range’) verkocht. Onderaan de ladder vind je de Standard Range, welke wordt geleverd met een 224 pk sterke elektromotor die de voorwielen aanstuurt. Deze versie heeft een accupakket van 64 kWh, waarmee de actieradius ligt op een zeer degelijke 420 tot 440 kilometer ligt. Daarboven staat de Long Range-uitvoering. Dit model beschikt over een 231 pk sterke elektromotor – ook op de vooras – en komt mede dankzij het grotere accupakket van 78 kWh tot wel 540 kilometer ver. Daarmee behoort de Polestar 2 in zijn klasse tot de automodellen die het verste kunnen rijden. Ook is de Polestar 2 er met meer pit, in de vorm van de Long Range Dual Motor. Zoals de naam doet vermoeden heeft deze versie twee elektromotoren die samen goed zijn voor 408 pk. De Dual Motor, die ook het grotere accupakket heeft, moet 470 kilometer kunnen afleggen. Tenslotte zijn er nog pakketten (ook wel ‘Packs’) om de Polestar 2 op te fleuren. Kopers hebben de keuze uit een aantal uitrustingsniveau's: het Pilot (360 graden camera, rij-assistentiesystemen, etc.), Plus (panoramadak, audiosysteem met 13 speakers, etc.) en Performance Pack (Brembo-remmen, 20” lichtmetalen velgen).
Productie van de Polestar 2 is pas in 2020 gestart en dus zijn gebruikte exemplaren nog erg prijzig. De prijs van een Polestar 2 ligt nieuw tussen de 45.000 en 60.000 euro zonder opties, voor een occasion betaal je al gauw hetzelfde. Tweedehands exemplaren zijn doorgaans namelijk rijkelijk uitgerust met opties van de beschikbare Packs en hebben maar weinig kilometers afgelegd. Schrik echter niet van de prijzen, want het rijden van elektrische auto hoeft niet duur te zijn. Wil je een Polestar 2 bijvoorbeeld voor de zaak, dan maak je aanspraak op 8 procent bijtelling en is het ineens erg voordelig om EV te rijden. Buiten de prijzen om vertoont de Polestar 2 nauwelijks gebreken. De auto is zeer degelijk gebouwd en kan als je hem goed verzorgt jaren meegaan.