
Sedan
Een sedan, ook wel berline genoemd, vormt nog steeds het stereotype beeld dat veel mensen van een auto hebben: de motorruimte als neus, een verhoogd passagiersgedeelte met vier portieren en een lage ‘kont’ met daarin een afzonderlijk afgesloten kofferbak voor de bagage. De vormgeving is sierlijk en klassiek, maar biedt meestal wel minder ruimte dan bijvoorbeeld stationwagens. Mede daarom zijn sedans in Europa niet zo populair; in Amerika en Azië juist wel.
Bekijk 7.916 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Nette uitstraling dankzij tijdloze designvorm
- Prima ruimte voor passagiers achterin
- Goed zicht naar achteren, ook met een volle bagageruimte
- In veel gevallen behoorlijk luxe en comfortabel
- Minder ruimte en flexibiliteit dan veel stationwagens en hatchbacks
- Kont kan over het hoofd gezien worden bij achteruit kijken
- Relatief beperkt aanbod vergeleken met andere carrosserievormen
- In veel gevallen wat duurder

De 5 populairste merken met sedans
Diverse automerken produceren sedans. De meest populaire zijn van zogenoemde premiummerken, waarbij de kosten wat hoger liggen wegens onder meer hoogwaardige afwerking. Dit zijn de populairste (premium) automerken met sedans in het modellengamma op AutoTrack:
- Mercedes maakt onder meer de C-klasse en E-klasse als sedan.
Soms is het lastig te bepalen of een auto wel of niet als sedan wordt aangerekend. Zo valt ook de Tesla Model 3 zo te bestempelen, maar wordt deze wegens de geleidelijk aflopende daklijn ook fastback genoemd. Hetzelfde geldt voor de grotere Tesla Model S, die wegens z’n grotere achterklep als liftback wordt aangeduid. Ook zijn er varianten van bijvoorbeeld coupés (met een strak lijnenspel en twee deuren) die met twee deuren meer eigenlijk sedans worden, waaronder de BMW 4-Serie Gran Coupé en Audi A5 Sportback. Als norm voor de classificering sedan geldt dus meestal de daklijn: als deze meer haaks overgaat in de kofferbak, spreken we van een sedan.

Wil je een sportieve auto kopen? Kijk ook naar sedans
Bij een sportieve auto denk je misschien aan een coupé of hatchback, maar ook bepaalde sedans worden als extra sportieve versies geleverd. Denk daarbij aan een motor met meer vermogen, scherper stuurgedrag en sportieve looks (met cosmetische accessoires die je vaak ook op minder sportiever versies kunt krijgen. Sportieve sedans vormen zo een mooie combinatie tussen stijl en sportiviteit.
Als carrosserievorm bieden sedans een balans tussen passagiersruimte, bagageruimte en een nette uitstraling. Ook op het gebied van techniek aan aandrijving zijn veel mogelijkheden: wie een zuinige sedan zoekt, kan kiezen uit veel exemplaren op een diesel (waar traditioneel veel zakelijke auto’s op rijden) of op gas (lpg of cng). Sinds 2010 zijn er ook veel hybride sedans. Gezien de overwegend zakelijke inzet hebben sedans vaak een automaat en goede staat van onderhoud volgens de fabrieksopgave.

Wat is het verschil tussen een coupé en een sedan?
- Een coupé ziet er in veel gevallen wat sportiever uit door de aflopende daklijn direct achter de voorste rijders.
- Een coupé heeft meestal maar twee of drie deuren.
- Sedans zijn veelal iets langer en meer ingericht op comfort en luxe dan op sportiviteit, terwijl een coupé over het algemeen wat korter en sportiever is.
- Tweedeurs coupés hebben in de regel langere deuren, wat in- en uitstappen in smalle parkeervakken lastiger maakt.
- Vaak missen coupés praktische zaken als achterdeuren en een neerklapbare achterbank, wat ze minder geschikt maakt voor het (regelmatig) vervoeren van achterpassagiers of grote bagage.
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.






