Wie de ruimte nodig heeft, maar niet overdreven veel geld kan missen voor een dikke stationwagen, zoekt natuurlijk naar de betaalbaarste stationwagens die er zijn. En dat kan een troebel beeld opleveren, want sommige stationwagens zijn goedkoop in de aanschaf, maar missen de betrouwbaarheid die je van dergelijke auto’s mag verwachten. Anderen hebben juist weer een hoger prijskaartje, maar kunnen naar de maan en terug rijden zonder dat je bang hoeft te zijn voor dikke reparaties. Daarom een lijstje met betaalbare stationwagens, zoals dat op meerdere manieren te interpreteren is.
Dacia Logan MCV - 5.000-15.000 euro
De Dacia Logan MCV behoort tot de goedkoopste, relatief nieuwe stationwagens en biedt tegelijk erg weinig op het gebied van uitrusting. Dacia staat erom bekend dat het zijn auto’s zo kaal mogelijk aflevert, zodat het de concurrentie zeer succesvol de loef af kan steken met soms opvallend lage aanschafprijzen. De Logan MCV kost zo’n €5.000 als absolute instapper en het wordt niet duurder dan €15.000 voor een auto die amper kilometers heeft gereden. Verwacht dus geen luxe, maar wel een technisch prima gebouwde stationwagen, met genoeg ruimte voor een gemiddeld gezin.
Renault Clio Estate - 5.000-17.500 euro
De Renault Clio Estate is niet de grootste stationwagen die je ooit gezien hebt, maar hij combineert het praktische nut wel met een concurrerende prijs. Voor een tweedehands model begint het ongeveer bij €5.000 euro voor een redelijk nette auto, tot €17.500 voor een relatief nieuwe occasion met alles erop en eraan. De Clio heeft zijn sporen verdiend en geldt als een keurige stationwagen in het compacte segment, waar je tegelijk de nodige luxe van mag verwachten. Een prima middenweg tussen een lage aanschafprijs en een goed uitgeruste auto.
Skoda Fabia Combi - 1.000-25.000 euro
Eveneens kleiner van stuk dan de ruimtemonsters die er ook zijn, maar de Skoda Fabia Combi is een prima stationwagen voor een bescheiden budget. Zeker de instapmodellen gaan voor weinig geld naar een nieuwe eigenaar, al zijn de instapmodellen bijzonder karig uitgerust. Wie kan leven met een oudere auto zonder airconditioning kan voor rond de €1.000 al in een zeer ervaren en afgeleefd model rijden. Ga je voor een nieuwere variant, dan kan je met een budget tot €25.000 alles krijgen wat je maar wil. En in het geval van de Skoda is dat meer dan genoeg.
Ford Focus Wagon - 1.000-25.000 euro
De Ford Focus Wagon is een golden oldie, die je kunt krijgen vanaf €1.000 euro, tot ruim boven de €25.000. De Focus combineert van oudsher dynamisch rijgedrag met een hoge gebruiksvriendelijkheid. Deze auto is miljoenen keren verkocht en zodoende zeer talrijk op de occasionmarkt. De techniek is in de regel dik in orde, met betrouwbare motoren en prima functionerende accessoires. Omdat de Focus zo talrijk is, is het zoeken van de juiste soms een klusje. Daarom is het bepalen van een budget belangrijk, zodat je niet door pagina’s met modellen moet bladeren die toch buiten bereik zijn.
Opel Astra Stationwagon - 1.000-25.000 euro
Nog zo’n niet stuk te krijgen model. De Opel Astra is een uitermate degelijke gezinswagen, die als stationwagen talloze keren is verkocht. Heel spannend is de auto niet, maar met zijn uitstekende techniek en prima bouwkwaliteit is het een auto waar je je zelden druk om hoeft te maken. Net zoals de Ford Focus, is de Opel Astra te vinden van €1.000 tot ruim meer dan €25.000 voor een relatieve jongeling met wat meer extra’s. Ook hier ga je vele pagina’s met occasions vinden, dus het helpt om vooraf enkele filters in te schakelen.