Hoe vaak denk jij aan je koplampen? Alleen als er wat mee aan de hand is toch? Koplampen komen echter in meerdere uitvoeringen, die allemaal hun eigen voordelen hebben. Een interessante uitvoering betreft de adaptieve koplampen. In de basis waren dit koplampen die meedraaien met je stuurbewegingen, maar inmiddels hebben ze meer mogelijkheden gekregen. Zo gaan ze aan wanneer het donker wordt en wordt groot licht gedempt als het systeem een tegenligger registreert. Dit laatste is een moderner fenomeen, de meedraaiende koplampen bestaan al sinds de jaren ‘60.
Wanneer werden adaptieve koplampen geïntroduceerd?
De eerste productie-auto die uitgerust werd met adaptieve koplampen, was de Citroën DS. Deze auto, in Nederland ook wel bekend als de ‘Snoek’, was in de jaren ‘50 een zeer futuristische verschijning, met allerlei systemen aan boord die je nergens anders aantrof. Denk bijvoorbeeld aan de hydropneumatische vering, die zorgde voor een ongeëvenaard comfort en waarmee Citroën nog tientallen jaren zou pronken. Een andere nieuwigheid waren de adaptieve koplampen, een uitvinding die in 1967 het levenslicht zag. Hiermee kon de DS als het ware ‘om de hoek kijken’ en deze innovatie is gedurende de jaren steeds verder ontwikkeld.
Wat doen adaptieve koplampen?
Het is al even genoemd, maar adaptieve verlichting draait dus mee met het stuurwiel. Stuur je naar rechts, dan gaan de koplampen mee en schijnen ze de bocht in, zodat je beter kunt zien. Tegelijk kunnen tegenliggers je beter zien aankomen, omdat de koplampen direct in hun richting schijnen. Tegelijk is moderne adaptieve verlichting zich bewust van de omstandigheden, wat betekent dat sensoren opmerken dat het donker wordt, waarna de verlichting automatisch aan gaat. Dit is handig bij zonsondergang, maar denk bijvoorbeeld ook aan tunnels waarin het zicht beperkt is.
Wat zijn de voordelen van adaptieve koplampen?
Hoe nieuwer de auto, hoe groter de kans dat hij is uitgerust met adaptieve koplampen. De voordelen van adaptieve verlichting zijn samengevat:
- Omdat de verlichting meedraait met je stuur, kan je beter de bocht inkijken.
- Je wordt tegelijk beter gezien door medeweggebruikers, om dezelfde reden.
- Als het donker wordt gaan je lampen vanzelf aan, waardoor het niet meer uitmaakt of je ze hebt vergeten aan te zetten.
- De verlichting past zich automatisch aan aan je omgeving, wat betekent dat groot licht gedempt wordt bij tegenliggers.
- Zogenaamde ‘breedstralers’ verlichten naast het wegdek tevens de berm, waardoor je je beter bewust bent van je omgeving in het donker.
- Door die aanpassingen verkleint de kans op ‘turen’, omdat de verlichting is gemaakt om comfortabeler te zijn voor je ogen in het donker. Dit zorgt ervoor dat je minder snel vermoeid bent.
Welke auto’s hebben adaptieve verlichting?
Veel autofabrikanten hebben de adaptieve verlichting inmiddels opgenomen als standaardfunctie voor nieuwe modellen, wat betekent dat je deze verlichting steeds vaker tegenkomt. In vroeger tijden was het vooral een functie die voorkwam bij luxere auto’s, maar dat is inmiddels niet langer het geval. In sommige gevallen zijn adaptieve koplampen een betaalde extra, dus het loont de moeite om bij occasions een blik te werpen in de optielijst. Je zult zien dat deze verlichting steeds vaker voorkomt naarmate de occasion jonger wordt. Enkele populaire auto’s die in als relatief jonge occasion vaker wel dan niet uitgerust zijn met adaptieve verlichting zijn:
- De BMW 3-serie
- De Ford Focus
- De Volvo V70
- De Mazda 6
- De Volkswagen Golf